La baixada de l'Euríbor ha estat desitjada per moltes famílies que veuen, en la majoria de casos, com minva la quota mensual de la seva hipoteca. També ho esperava l'Emili Ruíz, un petit empresari de Banyoles que va demanar fa dos anys una hipoteca al banc per ampliar el seu negoci. Amb el que no comptava de cap manera és que amb la caiguda en picat de l'indicador li arribés a l'abril una liquidació de 6.000 euros per pagar. "Em van posar com a condició que contractés aquest producte, una mena d'assegurança, per limitar el risc de pujada de l'Euríbor", explica "I si l'Euríbor continua baixant, al juliol em tocarà pagar 13.000 euros". El producte en qüestió és el que genèricament s'anomena un "swap". L'entitat financera, li va dir que era una assegurança, de manera que quan l'Euríbor pugés per sobre d'un determinat nivell el client quedaria protegit i el banc pagaria un percentatge d'aquella pujada. Molts clients van rebre liquidacions trimestrals a favor seu d'entre 100 i 300 euros, l'Emili, en rebia uns 200. Però això va ser durant uns mesos de l'any passat, abans que l'Euríbor es despengés amb contundència a partir d'octubre.
"L'assegurança" feia les funcions de compensar els excessos de l'Euríbor i, durant uns mesos, li van tornar alguns calerons. La sorpresa va ser mastodòntica quan el mes d'abril l'Emili va rebre notificació que, no només no tindria cap ingrés en concepte de l'assegurança sinó que se li havia carregat en compte 6.000 euros degut a l'efecte invers que provocava haver superat un nivell determinat de baixada de l'Euríbor. Detall que l'Emili no recorda que se li hagués explicat o, si més no, amb la dimensió que realment comportava.
Emili Ruíz explica que al seu poble són 64 persones afectades per aquest producte, tots clients de la mateixa entitat financera. La majoria són pimes com ell o autònoms, explica, "però és d'esperar que hi hagi molts més afectats perquè aquest és un producte que comercialitzaven la majoria de bancs i caixes aquests darrers anys. Dels que primer es va parlar va ser de Bankinter, però també del Banc Popular i d'altres". L'Emili assegura que ha caigut en el parany perquè la persona que li havia ofert el producte era de la seva confiança des de feia més de 20 anys, "per això quan m'ho va oferir, no entenia massa bé el que em venia, però vaig signar". Era ben lluny d'imaginar l'infern que l'esperava.
Ara només queda associar-se i donar veus del que li esta passant, perquè altres usuaris de banca que estiguin en situació similar s'hi posin en contacte. Fòrums d'Internet com Rankia o Inverforo són punt de trobada d'afectats. Pel seu compte l'Emili ha creat l'adreça electrònica [email protected], on cada dia arriben testimonis de gent alarmada perquè no s'acaben de creure el que els està passant.
Abans de crear la plataforma d'afectats l'Emili recomana seguir la via administrativa i fer tots els passos de reclamacions individuals. Així, primer convé anar al Servei d'Atenció al Client de l'entitat financera que correspongui, després al Defensor del client bancari, una única institució que engloba totes les entitats financeres i el següent pas ja és plantejar la reclamació al Banc d'Espanya i la CNMV. "Tenim esperances perquè ja hi ha hagut dues Sentències en què jutjats de Jaén i Àlava, de 7 de març i 27 d'abril passats, han reconegut els drets i les indemnitzacions als reclamants. En aquest darrer cas, la referència per a l'assegurança era una divisa i no l'Euríbor, però els termes de les condicions eren similars".
A l'Emili, en un intent desesperat per cancel.lar el producte, se li va anunciar una penalització de 140.000 euros... Esta atrapat. Ara només confia en la via judicial i pronostica que en els propers mesos hi haurà molts clients d'entitats financeres que, com ell, entre perplexos i indignats se'n penediran d'haver passat per alt la lletra petita.
En aquest reportatge d'Adicae podeu conèixer amb més detall aquest producte també anomenat "clip bancari"
Més detalls en l'entrevista que segueix:
No hi ha cap comentari
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari