UCC: Els temes que preocupen als usuaris evolucionen al ritme de les noves tecnologies

|


    Hem parlat amb Empar Molleda, directora de la Unió de Consumidors de Catalunya UCC sobre algunes de les qüestions que més són d'actualitat en l'àmbit de consum.

    UCC és una de les organitzacions de consumidors més representatives a casa nostra amb més de 30.000 socis beneficiaris. L’entitat veu com els temes que preocupen als usuaris i la manera que tenen de relacionar-se amb l'administració ha experimentat una evolució espectacular. L'organització s'ha especialitzat en tres temes que integren els principals programes d’assessorament i difusió: el vinculat amb el afers de medi ambient, sostenibilitat i comerç just, el que sorgeix de l’àmbit de l’alimentació que abasta des de les alertes i informacions que procedeixen de l'Agència de Seguretat Alimentària fins a les recomanacions a l'hora de consumir aliments funcionals i, per últim, tot el que fa referència al sobre endeutament, tema del que fa pocs dies l'entitat va publicar l'estudi 'L'endeutament i el sobre endeutament a Catalunya', segons el qual la majoria de la població, un 56,31%, tindria dificultats per afrontar algun tipus de situació excepcional i un 23,07 % no hi podrien fer front.

    -Quina paraula descriuria millor la vostra funció principal?

    Prevenció i assessorament. Ens trobem en situacions com la recent del frau de Fórum i Afinsa en la que el nostre paper ha estat també de mediador, però bàsicament ens dediquem a fer difusió i prevenció de l’actitud que ha de prendre el consumidor davant de serveis, tracte personal, o productes que considera que són inadequats. Per exemple, en la branca d’alimentació, cal prevenir al consumidor que si opta per comprar un aliment funcional –entengui’s enriquit o indicat especialment per algun tipus de deficiència de salut- cal plantejar que potser no cal consumir-lo quan un esta bé de salut i, avisar-lo que aquests productes acostumen a ser molt més cars que la resta.

    -Que s'ha de fer quan es dóna un percentatge de sobre endeutament tan alt com el que conclou l'estudi que heu elaborat?

    Et posaré un altre exemple. Es dóna el cas que en el darrer estudi de l’Agència Catalana de Consum ha augmentat considerablement l’import de la despesa del consumidor en serveis bàsics. Però si analitzes què considera l’usuari com a serveis bàsics hi trobem el telèfon mòbil, internet, etc. En aquest cas la nostra posició és fer reflexionar sobre quines de les despeses associades al telèfon mòbil són tan necessàries o potser no ho són tant?. A la situació de sobre endeutament s’hi arriba, moltes vegades, no per la quota mensual de la hipoteca sinó per les petites despeses quotidianes que van fent feix a final de mes i que potser ens les hem fet imprescindibles quan a la pràctica no ho són.

    money Originally uploaded by ambert.
    -Però la responsabilitat no cau només en el consumidor, oi?

    -Nosaltres defensem que cal una regulació com la que ja existeix a d’altres països europeus que posi límit a l’endeutament familiar per evitar situacions desesperades. Notem un cert empitjorament des que s’ha estès la pràctica dels anomenats crèdits ràpids. L'estudi evidencia que el 33% de les persones que fan servir crèdits ràpids els utilitzen per pagar altres crèdits, fet que inclou aquest col.lectiu al límit del col.lapse financer a la que sorgeix la mínima excepcionalitat. En els crèdits ràpids l'interés que es paga és molt elevat i cal informar-se molt bé abans de contractar-los. Un nombre molt elevat de famílies ja paga una hipoteca i la implantació d’aquest tipus de crèdit per a comprar un cotxe, per fer vacances o, senzillament, per fer obres de remodelació de la llar són la gota que fa vessar el got, en moltes ocasions.

    -Heu notat alguna tendència entre els usuaris cap a les consultes a través d’internet?

    Han augmentat de manera notable les consultes per xarxa però també cal recalcar que es diferencien segons l’edat. Es pot dir que els joves són els principals, per no dir els únics, usuaris de la xarxa per a consultes.

    -Quins són els temes que acumulen més queixes de consumidors a l’UCC?

    Les noves tecnologies amb diferència. Durant setze anys les queixes més nombroses havien tingut relació amb habitatge, però ara predominen les denúncies i protestes en l’àmbit tecnològic. Primer van ser les referents a la contractació de mòbils, després es van imposar les relacionades amb Internet i instal.lació d’ADSL i ara ja predominen les derivades de la contractació de pacs, imagenio o la TV de pagament.

    -Per consultes què cal fer?

    Tenim un servei gratuït de consultes per a socis que inclou gestió i serveis jurídics. Surt a compte perquè només cal pagar una quota anual de 35 euros com a soci. També fem activitats de difusió a través de diversos mitjans de comunicació: Els divendres a Ràdio 4, tenim un programa, d’11:30 a 12 h.; el primer dimarts de cada mes a TV Esplugues, també col.laborem en el programa rotatiu Aula de Consum que s’emet a Onda Cero els dimarts a la nit. En aquests moments estem preparant díptics sobre els temes de més actualitat com són la hipoteca inversa, la Llei de Garanties, apart dels habituals sobre la implantació de la TDT, Aliments funcionals, mútues, joguines, turisme rural, llei antitabac, medicaments...


    Cables Originally uploaded by perreira.
    -Per acabar et demanem el “consell estrella”, el que consideres bàsic per afrontar la majoria dels problemes que us arriben.
    Llegir la lletra petita dels contractes. S’ha repetit sovint aquest consell però és un dels que menys se segueixen. Per exemple, molta gent es queixa últimament de l’anomenada “permanència” en el contracte dels telèfons mòbils per la que les companyies penalitzen les baixes del servei abans d’un termini determinat. Vas a mirar i el compromís consta en el contracte. Si a un usuari li regalen un mòbil a canvi de contractar un servei, segur que s’haurà de compensar d’alguna manera i en la majoria de les ocasions la companyia es basa en aquesta permanència d’un any.

    També és important que l’usuari sàpiga que davant de les contractacions fetes per telèfon té 7 dies de dret a desistir (7 dies que passaran a 14 d’aquí poc). Si et truquen a casa per fer-te una oferta, en realitat és una venda a distància i com a tal el client té dret a desistiment. Dret que sempre és millor fer per escrit, i millor encara, enviar-lo per Burofax. Un altre cas diferent és que l’usuari truqui per contractar un servei.

    I per últim una prevenció important, sempre és bo quan truca alguna empresa a casa per fer una oferta, preguntar-li si està adherida a la Junta Arbitral de Consum. Vodafone i Auna hi són adherides, Jazztel i Unidos no, per exemple. Si són adherides vol dir que en cas de complicacions en les relacions comercials el tema passarà per arbitratge amb la garantia de la visió d'un tercer que serà un estament oficial.

    Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


      No hi ha cap comentari

      Comenta aquest article