La Fundació Mar presenta els seus projectes destinats a contribuir a la millora ambiental del sector nàutic i a ajudar-lo a ser més sostenible i ecològic a través de la sensibilització i la innovació tecnològica. Un vaixell impulsat per energia neta, una campanya de seguiment del litoral marí per part de la ciutadania i les proves pilot per desvallestar i reciclar tres embarcacions són les principals iniciatives que duen a terme.
Les iniciatives de la Fundació responen a les necessitats ambientals detectades en els darrers anys: l’augment constant de la flota nàutica europea (6 milions d’embarcacions i 32 milions d’usuaris aquest darrer any segons ICOMIA, amb un creixement del 3,5 % entre 2001 i 2008), el corresponent creixement de naus que entren en desús (unes 90.000 embarcacions acaben el seu cicle de vida com a residus perillosos que necessiten gestionar-se correctament a través d’un procés de reciclatge i/o valorització), l’impacte dels vaixells nàutics durant la seva fase de vida útil (consum de recursos naturals, generació de residus, dependència del petroli...) i la falta d’iniciatives que incideixin en la sensibilització dels agents clau, tant d’usuaris com fabricants, i que demostrin la viabilitat de noves propostes més ecològiques i sostenibles.LIFE BOATCYCLE:
La Fundació Mar treballa des de gener de 2010 en partnership amb el centre tecnològic LEITAT i l’institut de recerca italià ICTP - CNR en l’execució del projecte “LIFE BOATCYCLE” que disposa de la col·laboració de la UE a través de la convocatòria de projectes LIFE+: política i governança mediambientals.
L’objectiu final del projecte és millorar i tancar adequadament el cicle de vida de les embarcacions: des de la seva concepció, disseny i fabricació fins a la seva valorització com a residu. A partir del desballestament de tres tipus d’embarcacions s’estan obtenint resultats que permetran, a través de proves pilot, iniciar un procés de reciclatge que doni sortida a residus de fibra de vidre i resines, neoprè, PVC i fusta per tancar el seu cicle de vida.
El projecte també contempla actuacions en el camp de l’ecodisseny i altres accions de comunicació com manuals de bones pràctiques i material de difusió al sector nàutic europeu.
Més info: www.life-boatcycle.com
ECOINNOMAR:
Gràcies a l’ajuda rebuda per UNNIM Obra Social, la Fundació Mar està treballant amb l’empresa catalana INNOVANAUTIC en un vaixell que recorrerà el litoral de Catalunya des de Cap de Creus al Delta de l’Ebre a través d’energia neta prescindint totalment de combustible fòssil. L’objectiu del projecte és demostrar la viabilitat, eficiència i funcionalitat d’integrar als vaixells nàutics un sistema de propulsió ecològic a partir de plaques solars fotovoltaiques, acumuladors especials i
un potent software de gestió.
Una vegada el vaixell estigui apunt, s’iniciarà una ruta que pararà en sis ports de Catalunya diferents des d’on s’organitzaran actes de demostració, divulgació i sensibilització. L’aturada al port de Barcelona serà la presentació principal, on es convocarà el sector nàutic en una jornada de caire més tècnic.
SILMAR:
La Xarxa de Seguiment del Litoral Marí, SILMAR, posada en marxa l’any passat és l’instrument dissenyat per la Fundació Mar en col•laboració amb Fundación Biodiversidad perquè la societat i els agents s’impliquin activament en la conservació de l’entorn litoral i marí (Conservació Basada en la Comunitat - CBC).
A partir de senzills protocols, els voluntaris que participen en el projecte són capaços de caracteritzar una zona submarina de control biològicament i ambiental per tal d’extreure’n uns resultats i conclusions que es presenten anualment a les administracions públiques corresponents.
A partir dels informes finals, SILMARdoc, que elabora la Fundació Mar a partir del treball realitzat per aquests voluntaris per a cada municipi, s’acorden un cronograma i un pla de treball amb les actuacions necessàries que s’haurien de seguir en el marc de la custòdia marina per tal de conservar i millorar l’estat del litoral i medi marí.
Més informació: www.silmar.org
No hi ha cap comentari
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari