Els camins enrevessats de les operadores de mòbil
FACUA ha elaborat un estudi comparatiu de les tarifes de Movistar, Vodafone i Orange on s'evidencien ínfimes diferències, i qualifica l'actitud de les tres companyies d'oligopoli per la coincidència de les estratègies comercials. fet que indueix a l'associació de consumidors a dubtar dels resultats positius per al consumidor, davant de l'arribada dels nous operadors virtuals.
Segons Facua, les tres operadores ofereixen un total de quarante-set plans tarifaris, molts d'ells d'estructura complexa, fórmula que qualifica "d'encobriment de l'absència de comptetència".
Diferents estudis de la Comissió Europea i de la CMT han coincidit en que les tarifes que paguen els usuaris espanyols estan per damunt de la mitjana de la UE. Malgrat que les companyies es beneficien d'un important augment del trànsit de trucades i de la reducció de despeses gràcies a l'amortització de les principals infrastructures creades els anys 90, les rebaixes en les tarifes que paguen els usuaris són ben minses.
Tot plegat indueix a Facua a considerar que els interessos compartits per les tres companyies només és poden trencar quan entri un quart operador amb xarxa pròpia Yoigo (Xfera) i ajudi a fomentar una guerra de preus però, ara per ara, aquest fet només és una incògnita, lamenta la federació de consumidors. En tot cas, dubta que l'arribada de les operadores mòbils virtuals incrementi la competència, perquè hauran de pactar amb les tradicionals per fer ús de les seves xarxes.
Posa d'exemple la primera OMV, Carrefour Mòbil, que ha sortit al mercat amb una tarifa única de 0,15 euros/minut, només un cèntim per sota de la tarifa mitjana (0,16) de les tarifes amb xarxa pròpia. Però, a més, Carrefour Mòbil no ofereix la possibilitat de contractar l'elecció de números més freqûents de trucada per oferir un preu molt més baix, tal com ho fan les altres.
L'organització de consumidors, entre d'altres, alerta del caramel enverinat que suposa l'oferiment de mòbils gratuïts o similars per les tres companyies, ja que comporta el compormís de permanència de 18 mesos, fet que impedirà durant un temps que l'usuari es pugui passar a una OMV o al nou operador d'Xfera amb xarxa pròpia.
Facua analitza algunes de les ofertes de les tres companyies i de la confusió que poden generar en l'usuari per la seva complexitat, entre d'altres posa d'exemple, tarifes trampa com la Jove d'Orange que, amb l'esquer de 0,06 i 0,12 euros/minut per les trucades fetes en horari reduït, aplica 0,80 euros en horari normal.
Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.
No hi ha cap comentari
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari