EL 90% de vins i caves DO ja etiqueten en català


Aquestes festes de Nadal, podrem consumir pràcticament tots els vins i caves catalans de Denominació d’Origen (DO) etiquetats en català. Segons l’avaluació anual del sector que realitza la Plataforma per la Llengua, si comptabilitzem els 30 vins i caves catalans amb DO que tenen més presència als supermercats, al Nadal del 2006 ja en són 27 els que etiqueten en català (un 90%), i només 3 continuen incomplint la Llei de política lingüística. Aquestes dades posen de relleu l’espectacular millora que el sector ha experimentat des del 2001, any en el qual la Plataforma per la Llengua va realitzar el primer estudi sobre el tema: com a comparació, aquell any només s’etiquetaven en català 3 productes (un 10%). Dels 30 vins i caves catalans amb més presència, els que encara avui incompleixen la Llei de política lingüística (aprovada el 1998 i que ja ha exhaurit tots els terminis previstos per a l’adaptació de les empreses) són 2 vins de la bodega Torres i un de Codorníu (tot i que Torres a poc a poc està millorant l'oferta de vins distribuïts legalment i Codorníu, en contactes amb la Plataforma per la Llengua, s’ha compromès a etiquetar-los tots properament en català). També destaquen que empreses com Jaume Serra o Marqués de Monistrol tenen encara tots o quasi tots els productes fora de la Llei. La Llei 1/1998 disposa l’etiquetatge com a mínim en català dels productes amb DO i els altres segells de qualitat catalans. Tot i les bones notícies sobre la situació del català en aquest sector, la Plataforma per la Llengua reclama tant a la Generalitat com als empresaris el compliment de la Llei de política lingüística i l’aplicació de l’obligatorietat d’etiquetar en català tots els productes venuts a Catalunya, tal com preveu l’Estatut del Consumidor des de l’any 1993 i que estableix el dret dels consumidors a rebre la informació de l’etiquetatge en català. La Plataforma per la Llengua recorda la necessitat del compliment d’aquest dret i demana que es respectin els drets lingüístics del consumidor català per part de totes les empreses que distribueixen els seus productes a Catalunya, amb igualtat de condicions amb totes les comunitats lingüístiques europees comparables a la catalana (que té 7.600.000 parlants). No existeix dins la Unió Europea un cas similar al buit legal del català. A més, la Plataforma per la Llengua recorda que la utilització del català en l’etiquetatge, a banda d’una responsabilitat social de l’empresari, és un element afavoridor del consum a Catalunya.

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article