La CE fa un nou pas a favor de la transparència del comerç transfronterer, tan per empreses com per als consumidors


La Comissió Europea va aprovar ahir la proposta d'interconnexió dels registres mercantils, un pas fonamental per a l'estímul del comerç entre els països de la UE i que permetrà estalviar uns 70 milions d'euros l'any. Els registres mercantils proporcionen als consumidors dades actualitzades i imprescindibles de les empreses amb les que volen contractar serveis o fer una compra. Informació que ara tindran més a l'abast, com ara la forma jurídica, la seu social, el capital o els representants legals. El comerç electrònic, serà així un dels més beneficiats per la iniciativa, gràcies la generació de confiança que suposa disposar d'informació fiable.

.
La proposta adoptada ahir dijous, facilitarà l’accés electrònic transfronterer a aquestes dades i garantirà que estiguin actualitzades i s’hi pugui accedir més fàcilment.

Tota aquesta informació, recopilada de manera oficial, ha de facilitar la seguretat jurídica en les transaccions comercials, tan pel consumidor com per a les empreses.

Les empreses que volen obrir una sucursal a un altre Estat membre, fer negocis amb empreses de l'àmbit comunitari o oferir serveis transfronterers, tindran ara un camí més planer. Actualment, els registres mercantils estan organitzats a escala nacional, regional o local i no poden intercanviar dades de manera eficaç i transparent.

Després del tràmit d'ahir, queda pendent que els representants dels Estats membres examinin la proposta per tot seguit, passar-la al Parlament Europeu.

Fins ara les empreses amb vocació comunitària es troben amb informació limitada i sovint poc actualitzada

Fins al moment existeix una mena de cooperació entre administracions, però molt sovint és difícil accedir a la informació d’una empresa des d’un altre Estat membre. Els procediments són llargs i no sempre hi ha traduccions. Les empreses es troben davant diferents sistemes nacionals de registres mercantils, i això els costa diners. A més, sovint la informació que figura als registres sobre sucursals a l’estranger no està actualitzada, i moltes vegades la informació és limitada i no abraça tots els Estats membres.

La proposta adoptada per la CE obligarà els Estats membres a connectar electrònicament els seus registres mercantils i es calcula que l’accés electrònic transfronterer a la informació sobre les empreses permetrà estalviar més de 69 milions d’euros l’any.

Dubtes sobre la fiabilitat del venedor o problemes amb l'idioma

D'altra banda, els consumidors podran gaudir de més seguretat en les seves transaccions comercials. Recordem que l’informe de la Comissió sobre el comerç electrònic de 2009 assenyalava que, el 2008, un 33% dels particulars residents a la UE va fer compres per Internet, però només un 7% ho va fer a d'altres països membres. Els consumidors adduïen la dificultat de saber si el venedor era fiable  o els problemes d’idioma, com a motius que els van fer desistir de la compra.

Els estats membres ja van ser obligats a introduir registres mercantils electrònics l'any 2007

Facilitar l’accés de terceres persones a la informació oficial sobre les empreses era ja un dels objectius de la primera Directiva sobre el dret de societats, de 1968 (Directiva 68/151/CEE). La seva modificació de 2003 va obligar a tots els Estats membres a introduir registres mercantils electrònics l’any 2007. A més, altres actes jurídics europeus, com ara la Directiva sobre fusions transfrontereres (2005/56/CE) i la Directiva sobre la publicitat de les sucursals (89/666/CEE), han fet necessària la cooperació quotidiana entre els registres mercantils. Però aquesta cooperació és voluntària i, per això, no pot garantir la seguretat jurídica dels procediments transfronterers ni augmentar la transparència del mercat únic.

Més informació

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article