Barcelona necessita un Pla Estratègic del Transport Públic en Superfície, segons la PTP


L'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) va presentar ahir la síntesi dels documents “Transport públic de superfície: renovar-se o morir” que conté les reflexions necessàries i les propostes bàsiques per aprovar un Pla Estratègic del Transport Públic de Superfície, que és el que l'associació demana a l’Ajuntament de Barcelona. La proposta consta de dos documents: una primera reflexió sobre l’error de Barcelona en seguir les passes de Madrid en comptes de mirar cap a Europa, en el que s’explica amb tot detall el fracàs del model de Madrid basat exclusivament en el metro, ja que el nombre d’usuaris del transport públic a Madrid està baixant contra el que succeeix a Barcelona. El metro no és la solució sinó que només forma part de la solució; però en paral•lel s’han d’anar tancant espais al cotxe, donar moltes facilitats al transport públic de superfície i promoure un urbanisme més responsable. En el segon document es proposa que l’Ajuntament de Barcelona elabori un Pla estratègic del Transport Públic de Superfície, perquè aquest és l’únic sistema de transport que no en té, i es desenvolupa la idea d’una xarxa de superfície jerarquitzada, més concentrada, adequada per anar a 20 km/h i protegida de la resta del trànsit. Pel que fa a la seva jerarquització, es proposa una xarxa basada en quatre tipus de línia: 1. d’Accés Interurbà, basada en uns carrils denominats BRT, Bus Rapid Transit, que permeten als autobusos anar a velocitat superiors a 25 km/h i fer-ne avançaments. 2. Xarxa principal, complementària del metro, que consta de tramvies i autobusos segregats, amb una velocitat, els primers superiors a 20 km/h, i els segons superiors a 16 km/h. 3. Xarxa distribuïdora, que uneix els barris, basada en autobusos que circulen per carrils bus segregats, per sobre dels 14 km/h. 4. Xarxa de barris, constituïda pels actuals autobusos de barri i els autobusos locals que circulen pel viari convencional sense una protecció específica. Cal tenir present que l’actual velocitat dels autobusos de Barcelona és inferior als 12 km/h de mitjana, la qual cosa vol dir que en molts corredors no sobrepassa els 10 km/h, i que fins i tot hi ha alguns corredors importants on la velocitat del bus és de només 8 km/h. Es formula una proposta de xarxa bàsica i d’accés d’interurbans que suposa una apreciable ampliació de la xarxa de tramvies, començant per la unió dels dos tramvies per la Diagonal, però incloent-hi també la prolongació del Trambesòs des del seu actual final al C. Wellington, passant pel passeig de Colom, Paral•lel, Urgell, i fins a la Ronda de Dalt. També es preveu la creació d’una molt important xarxa de carrils de BRT (Bus Rapid Transit) al llarg de tota la Gran Via, des de Montgat fins a Castelldefels, per la Ronda del Mig i per la Ronda de Dalt, entre d’altres. És molt important fer destacar que aquesta proposta té un termini d’execució breu. Es una proposta que podria implantar-se en una sola legislatura, per la qual cosa l’any 2011 Barcelona podria tenir completament canviat el seu actual perfil de mobilitat insostenible on el cotxe privat rep totes les atencions i usa la major part de l’espai públic, per un nou esquema on es compleix el principi de la defensa de l’interès general, que en mobilitat ve representat pel transport públic. La concreció de les propostes associat a la instauració d’un peatge sostenibles a les entrades a la ciutat, a Montgat (traslladant-ne a aquest punt el peatge de la C-32), a Sant Joan Despí (B-23), al Prat (C-31), a Vallvidrera (en els túnels), a Montcada (a la C-33, que es traslladaria des de l’actual peatge de Mollet) i a Ripollet (C-58), suposaria arreglar per sempre més els problemes d’una mobilitat basada en el vehicle privat que només porta congestió, contaminació, ineficiència i uns costos exhorbitants. Al final de la ponència hi ha dues seccions tipus de la Diagonal i de la Gran Via amb una proposta de reordenació de carrils molt més favorable al transport públic, ja que tant el bus com el tramvia tenen espai propi.

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article