El transport de mercaderies per tren segueix infrautilitzat a Catalunya


Mentre que a Europa la mitjana d'utilització de transport de mercaderies per tren és del 20 al 30%, a Catalunya no arriba al 4%. El sindicat CCOO exposa en un comunicat, que el transport ferroviari és el millor mitjà i el més sostenible, tant pel transport de mercaderies com per la mobilitat de la ciutadania. El sindicat demana al Govern de la Generalitat que aquesta sigui una de les seves prioritats en matèria d’infrastructures i denuncia la situació de manca d’adequació i modernització en què es troba la actual xarxa ferroviària a Catalunya, tant la de rodalies de les grans ciutats, com la denominada regional on esdevenen situacions tant caòtiques i arcaiques com les de la ruta de Vic- Puigcerdà o la de Lleida - Manresa. Però CCOO afegeix que és una realitat, de la que ningú en parla malgrat la seva evidència, la infrautilització del transport ferroviari de mercaderies. A Catalunya el volum del transport de mercaderies per via ferroviària se situa entre el 2% i 4%, mentre que a la Unió Europea els percentatges estan entre el 20% i el 30%. Posen d'exemple fets clars com el reduït trànsit de mercaderies per via ferroviària des del port de Barcelona, des de l’aeroport i la manca de ramals que enllacin amb importants centres productius. El sindicat creu que aquestes són demandes necessàries pel desenvolupament, tant o més d’importants que l’arribada del tren d’alta velocitat a Barcelona. Afegeix la reflexió que el conjunt de la societat civil i també els poders econòmics i els “lobbies” empresarials, tan actius en altres temes d'infraestructures, han de definir-se clarament sobre un tema que es fonamental per el futur econòmic de Catalunya. És evident que és inacceptable l’actual situació on RENFE té un deute social amb la ciutadania. La necessitat del desenvolupament i millora de la xarxa ferroviària és un tema que comporta objectius i compromisos clars i urgents, perquè és una problemàtica que no es resol de manera immediata. I és un tema en què desgraciadament portem dècades de retard, lamenta el sindicat.

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article