La PTP lamenta l'enrenou mediàtic que ha provocat el lobby de l'automoció


L'associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) lamenta l’escàndol generat per una de les 73 mesures del pla de descontaminació aprovat aquesta setmana per la Generalitat. La mesura que més polèmica ha generat, consistent en baixar la velocitat màxima dels 120 a 80 km/h, ha causat un desmesurat, segons la Ptp, tenint en compte que, en el pitjor dels casos, només s’incrementa en 3 minuts el temps de viatge. A més, l’àmbit d’aplicació de la mesura és un medi molt congestionat i ple de limitacions prèvies i la circulació a 80 km/h es tradueix en una marxa més fluïda dels vehicles que redueix el nombre de frenades i accelerades. La PTP explica en un comunicat de posicionament, que la intoxicació informativa a la que ens ha sotmès el lobby de l’automoció és del tot contradictòria i silencia els avantatges d’aquesta mesura sanitària: menys contaminació, menys accidentalitat i menys congestió. Si algun defecte té aquest pla ha estat la manca de sensibilització ciutadana i l’absència d’un pla paral·lel de reforç de transport públic d’entrada a Barcelona, que impliqui els departaments de Medi Ambient, PTOP i Interior (Trànsit).La mobilitat privada, molt especialment la dels automòbils i dels camions, és la principal causa de contaminació urbana a l’entorn metropolità i han de ser objectius d’aquest pla sanitari. És totalment intolerable mantenir la greu situació en què ens trobem, amb 3.000 morts anuals només a l’Àrea Metropolitana de Barcelona. L'associació sintetitza en tres paràmetres les avantatges de la mesura: Contaminació: La reducció d’un 25% en la velocitat màxima (de 120 a 80 km/h) permet reduir les emissions per sobre d’aquest percentatge. A 80 km/h és on es produeixen unes menors emissions de NO2 i PM10 (veure gràfics adjunts). Accidentalitat: S’incrementa notablement la seguretat vial perquè la circulació dels vehicles és molt més homogènia a 80 km/h que a 120 km/h, on es presenta una gran dispersió de velocitats individuals (70-140 km/h) que implica un risc de col·lisió superior. A més, la violència de l’impacte en una topada a 80 km/h baixa fins al 44% del que seria a 120 km/h. Congestió: A 80 km/h s’incrementa notablement la capacitat d’una autopista respecte els 120 km/h (veure gràfics adjunts). És radicalment fals, doncs, que aquesta mesura incrementi la congestió dels accessos a Barcelona. La fluïdesa del trànsit sobretot es veu afectada pels canvis sobtats de velocitat, motivats bàsicament pels accidents, l’elevat nombre d’accessos a les autopistes en zona urbana i pel pas radical dels 120 km/h als 50 km/h a les entrades de la ciutat. Considerar el nou límit de velocitat una causa de congestió és totalment incoherent. A més, la reducció de velocitat, a través de la reducció de l’amplada dels carrils de circulació privats, facilitarà la implantació dels carrils bus-VAO d’entrada a Barcelona

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article