Beuc recalca que els preus dels bitllets d'avió haurien de ser publicitats amb taxes incloses


Meglena Kuneva, Comissària dels Consumidors de la UE, va anunciar ahir els resultats d'una enquesta sobre les pràctiques deslleials dels web que venen bitllets d'avió. Els resultats han detectat irregularitats en més d'un 50% dels webs investigats. La federació d'associacions de consumidors BEUC, encoratja la Comissària a seguir així i que aquesta sigui la primera de les investigacions sobre una sèrie d'abusos que pateixen actualment els consumidors europeus. Beuc fa un especial incís en una de les proposicions de la CE, al si del 3r conjunt de mesures sobre el transport aeri, en la que considera que s'hauria de recalcar la obligatorietat que els preus dels bitllets no puguin ser publicitats si no és amb totes les taxes compreses. Aquesta disposició ja ha rebut un ampli suport del Parlament europeu i hauria de ser aprovada definitivament d'aquí alguns mesos. La Comissió Europea ha iniciat una ofensiva contra les pàgines web enganyoses del sector de la venda de bitllets d'avió. L'objectiu és protegir el consumidor davant d'ofertes inexistents o a les quals, en la pràctica, resulta impossible accedir. A través d'una investigació que avui ha fet pública la comissària de Protecció dels Consumidors, Meglena Kuneva, s'han analitzat diversos aspectes d'aquests webs per comprovar si compleixen amb les normatives de protecció del consumidor. Els resultats de la investigació han detectat irregularitats en més del 50% dels webs investigats. A tota la UE s'han investigat pàgines i s'han detectat irregularitats en 226. Els principals problemes es concentren en la indicació dels preus, les condicions dels contractes i la claredat en les condicions proposades. En el cas d'Espanya, el percentatge de deficiències és encara més alt, ja que s'han investigat 11 llocs web i s'han detectat problemes en 7 d'aquests. Un cop feta la investigació, el pas següent és exigir a les companyies o empreses que hi ha darrera d'aquestes pàgines que corregeixin la situació. Les empreses que no ho facin es podrien enfrontar a multes o, fins i tot, al tancament dels seus llocs web. A més, la comissària ha assegurat que no dubtarà en fer públics els noms dels llocs web que persisteixin en aquestes irregularitats. En els casos que afectin a més d'un país, el seguiment es farà en col·laboració també amb d'altres autoritats de la UE i d'organismes com el CPC (Consumer Protection Network). Segons va explicar Kuneva, les principals irregularitats detectades inclouen la venda de bitllets que anuncien com a gratuïts, mentre que després afegeixen les taxes i els càrrecs addicionals, bitllets anunciats a 20 euros en la primera pàgina, mentre que cinc pàgines més endavant resulta que no inclouen impostos ni taxes aeroportuàries i el preu final supera els 100 euros, però també bitllets anunciats a baix preu que, a la pràctica no es poden reservar, o serveis addicionals, com les assegurances, que s'incorporen automàticament en lloc de donar-li l'opció al consumidor d'escollir. L'Institut Nacional de Consum, que ha participat en la investigació, ha detectat publicitat enganyosa en les pàgines web de les aerolínies Iberia i Spanair –que anuncien preus de vols que després no es poden comprar–, Vueling i Ryanair –que prometen vols gratuïts, però després cobren taxes–. Brussel·les vol que els llocs web de totes les aerolínies de la Unió indiquin el preu total que s'ofereix al consumidor, incloent-hi sempre totes les taxes –com les de l'aeroport–, càrrecs –els del carburant– i qualsevol altre despesa, ha avançat la portaveu Kearns. La direcció de Consum i Seguretat Industrial del govern basc ja va decidir, aquest octubre, sancionar Ryanair, Lufthansa i Air Lingus per diverses irregularitats.

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article