Radiohead trastoca discogràfiques i societats d'autors


Ningú dubta que hi ha músics i músiques que provoquen maldecap, fins i tot hi ha artistes que agraden molt a uns i són deplorables per a d'altres. El cas del que vull parlar però provoca aquesta dolència no precisament per com sona la seva música sinó per la campanya de màrqueting que ha servit per llançar el seu darrer treball. El grup Radiohead va decidir a inicis de 2007 oferir a la Xarxa el seu nou treball In Rainbows. Qui se'l volia descarregar podia fer-ho lliurement i si ho volia podia pagar el preu que li semblava. Òbviament, aquesta proposta va crispar els ànims de les companyies discogràfiques i, de retruc, dels que cobren alguna mena de cànon als usuaris pels suports digitals. Caldria buscar nous arguments per cobrar? I el pànic davant de la iniciativa d'un grup de primer nivell com Radiohead s'ha convertit en estupor mesos després quan, en un nou salt endavant, el grup ha decidit editar en suport CD el seu treball ofert prèviament a Internet. El cas és que el disc ha passat a ser el més venut en pocs dies i, tan les companyies discogràfiques com les societats d'autors encara senten tremolor a les cames sense entendre que els temps estant canviant. Només els queda l'opció d'adaptar-se als nous temps o bé seran esborrats per una Llei, per un un canvi de govern o per una disposició addicional i el que es pitjor, mai més ningú els agrairà res. Ben al contrari, deixaran un mal regust de boca, el mateix que van deixar aquells que cobraven 1 euro més per plat, perquè tenien el local situat al costat d'una important carretera i ara ja no els visita ningú perquè l'autopista passa a quilòmetres de distància del seu xiringuito. Xavier Cusell és periodista.

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article