80 km/h: canviar per progressar
Ahir un portaveu del Servei Català de Trànsit va indicar que el Govern català estava estudiant la reducció de l’amplada de carrils a les entrades a Barcelona, a la zona de velocitat limitada a 80 km/h, per assolir els objectius de protecció de la salut i del medi ambient, i per reduir l’accidentalitat. Avui un sector dels mitjans de comunicació ha posat el crit en el cel, opinant i propiciant debats basats en la desinformació, arran d’aquesta proposta. Una proposta que dóna alhora la possibilitat al transport públic de circular de forma eficient, i assegura el compliment d’altres polítiques derivades de la reducció de velocitat: menys accidents, menys congestió, menys consum energètic i menys emissions. En definitiva, es promoure la idea de oferir més benestar i una millor mobilitat per a tothom.
Es detecta una oposició al canvi d’alguns sectors que necessàriament s’ha de produir. Un canvi que per altra banda, troba consens entre tots els opinadors socials proclamen perquè és clar que la protecció de la salut de la ciutadania, la reducció de la mortalitat i de l’accidentalitat a la carretera, l’estalvi energètic i la promoció del transport públic avui són objectius compartit pel 100% de la població. Sorprèn que una mesura que s’explica des de fa cinquanta anys a les universitats --la reducció de l’amplada del carril impulsa els conductors a reduir la velocitat-- i que ha tingut un èxit tan contrastat als Estats Units, a molts països europeus i a les pròpies Rondes de Barcelona, pugui generar aquestes virulentes campanyes en contra.
Sembla com si aquests mitjans de comunicació i opinadors social tinguin dificultats per entendre que cal canviar, que al segle XXI no podem continuar fent el que fèiem malament al segle passat.
La millora del transport públic és un clam generalitzat, i l’estretament de carrils, tal com va demostrar la PTP a la B-23 durant la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura, fa possible aquest quart carril pels autobusos que tothom vol. No podem esperar al 2014 a què es compleixi el pla ferroviari que ha proposat la PTP, perquè, a més, el ferrocarril operarà sempre en uns quants corredor i per a molts ciutadans un autobús freqüent i fiable és i serà la millor solució de transport.
La reducció de l’accidentalitat és també un objectiu compartit pel 99% de la població i des de fa molts anys l’enginyeria del trànsit ha establert que baixant la velocitat es baixa també l’accidentalitat.
La preservació de la salut és també una proposta que rep el suport total de la població, i per complir-la la reducció de la velocitat és condició indispensable.
La disminució del consum energètic és també un imperatiu ètic, social i econòmic. Recentment, la Comissió Europea ha presentat un pla contra el canvi climàtic que reclama estalvis energètics i la reducció de la velocitat és la principal mesura pel reduir-ne el consum en el sector de l’automoció que és responsable del 40% del consum energètic a Catalunya i Espanya.
Amb la reducció de la velocitat tothom guanya. Tots excepte aquells conductors que en el seu egoisme només valoren els 2 o 3 minuts de temps que poden perdre en un viatge en cotxe degut a la reducció de la velocitat.
Fem una crida a tothom perquè es defensi la reducció de la velocitat a les carreteres, també a les entrades a Barcelona, perquè aquesta mesura millorarà el benestar col·lectiu.
Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP)
Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.
No hi ha cap comentari
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari