El preu real del TGV


Els tertulians que participaven aquest divendres al programa l'Oracle, de Catalunya Ràdio, entre els que hi havia l'economista Ramon Tremosa, van estar reflexionant sobre el cost real del Tren de Gran Velocitat, i coincidien en remarcar que no es coneix encara el seu abast. Les xifres, en funció de la font, oscil.len entre els 12 i els 15 mil milions d'euros per a la seva construcció. Els comentaristes subratllaven el fet que, si el cost real es tingués en compte a l'hora de fixar els preu dels bitllets aquests s'haurien d'encarir un 50%. La pregunta que quedava sense respondre, doncs, era: 'Per què s'ha de subvencionar aquest servei?'. Però hi ha d'altres costos amagats que en punts de l'estat espanyol on ja funciona el tren s'han començat a descobrir. Per exemple, un estudi de la Universitat de Ciudad Real concretava que l'impacte de l'arribada del tren ha estat mínima i, en tot cas, les empreses han preferit marxar cap a Madrid ara que era més a prop. També han fugit els hotels de 4 estrelles de Toledo perquè aquests establiments s'han deslocalitzat cap a Madrid que és on la majoria dels clients preferien anar a dormir. I això a banda de la descapitalització de rodalies, perquè mentre s'invertia en el TGV no s'han dedicat prou diners a Rodalies. Joan Ridao explicava als contertulians que mentre Renfe dedicava 8 euros d'inversió per quilòmetre, Ferrocarrils de la Generalitat o TMB se n'ha gastat 15.

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article