Tecnologia RFID: La privadesa cada cop més amenaçada


Si algú et diu que les teves targetes de crèdit contenen xips de RFID, saps el que significa? Saps quina informació personal hi ha al darrere d'un tiquet de bus, les claus del cotxe o un passi d'esquí? I que potser aviat els lladres no tindran necessitat de prendre'ns la cartera per tenir les dades de la targeta de crèdit, només els caldrà caminar al nostre costat amb un lector RFID per aconseguir el nostre nom, codi i data de caducitat? L'organització de consumidors europeus Beuc fa un toc d'alerta i aplaudeix la preocupació mostrada per la CE sobre el tema amb la consulta pública oberta la setmana passada. La Identificació de Radiofreqüència (RFID) és ja part de les nostres vides a través de les etiquetes d'alguns productes que identifiquen el seu origen o les dades personals. Aquesta informació es transmet a un lector via senyals de ràdio. Ara, l'aplicació del sistema RFID es podria ampliar abastant tots els bens de consum però els consumidors demanen que abans de l'ús massiu d'aquesta tecnologia es prenguin mesures per garantir la protecció de la intimitat. Les avantatges associades a la traçabilitat són remarcables però Beuc planteja que també servirà per captar informació sobre els hàbits de compra dels consumidors amb tot el que implica d'afebliment dels sistemes de protecció de dades, en benefici de les grans distribuïdores. Així, l'organització de consumidors dóna la benviguda a les mesures proposades per la CE com la necessitat d'identificació visual que mostri la presència d'etiquetes lectores. El nou sistema donarà més transparència a la producció dels bens de consum però cal no oblidar que els consumidors han de saber quan, per què i com s'està utilitzant RFID en la seva vida quotidiana. El consumidor ha de poder triar si les seves dades personals s'han de desactivar automàticament en el punt de venda o queden emmagatzemades. Altres dubtes que planteja l'apliació de la tecnologia RFID van lligats a qüestions ben trascendents com són els seus efectes sobre la salut i el medi ambient, a més dels esmentats abans sobre la competència a través de l'emmagatzematge d'informació que, a la llarga, pot portar a una 'exclusió' de clients comercialment menys atractius. Per tot plegat, Beuc demana a la Comissió Europea que la seva actuació no es limiti només a 'proposar' sinó que prengui cartes en el tema i estableixi una legislació obligatòria.

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article