Els supermercats socials a l'altra banda dels centres comercials


Stuttgart, una de les ciutats més riques d'Europa, és la pionera en la implantació dels 'supermercats socials'. Els Bonus-Märkten s'ubiquen als barris més deprimits i són gestionats per gent que porta més d'un any desocupada, cobrant 1,5 euros l'hora. El mobiliari és regalat per l'altra gran marca alemanya, Lidl, i tenen com a prioritari no fer competència als petits comerços del seu entorn. És a dir, si el barri ja té una panaderia, no venen pa i si els veïns ja compten amb un quiosc, no es vendran diaris. El resultat, uns supermercats barats, nets i complementaris. La resposta dels consumidors ha estat impactant i cada vegada hi ha més iniciatives veïnals que reclamen aquests supermercats, fins i tot, en altres zones d'Alemanya. De moment la ciutat compta amb 20 d'aquests establiments i se'n preveu la construcció de 10 més. La iniciativa , segons Cincodias, ha estat dels polítics de l'estat de Baden-Württemberg i d'un organisme de reintegració social, SBR gGmbH, beneficiari del Fons Social Europeu, que forma i ocupa a joves amb desavantatges socials. Els promotors justifiquen la idea assenyalant que no és qüestió de ciutat rica o pobre, sinó de qualitat de vida. Els centres comercials a Alemanya es concentren a les afores de les ciutats, el petit comerç ha perdut la seva vitalitat i ha anat desapareixent. Així, ara es troben que persones amb poca capacitat de mobilitat -grent gran- o que no té cotxe, trobi aquestes alternatives prop de casa. 'Les botigues són llocs ideals per a recuperar competències socials senzilles', diuen els pedagogs socials. Comença així un nova fugida endavant per a corregir tendències més uniformitzadores.

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article