Orange, Ikea i PC Green són les empreses amb major nivell de mediació a l'hora de resoldre conflictes


El conseller d’Economia i Finances, Antoni Castells, va destacar la necessitat de promoure l’adhesió de més empreses catalanes com una forma d’oferir un plus de qualitat i de confiança en la compra de qualsevol producte, en l'acte de commemoració dels 15 anys de la creació de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya, celebrat ahir al vespre. En la celebració es va fer un repàs de les mediacions i gestions realitzades en aquests tres lustres. Orange, Ikea Ibérica, S.A. i PC Green han estat les empreses que tenen el major nivell de resolució a través de la mediació, mentre que Aigües de Barcelona destaca pel baix nivell d’incidències i conflictes de consum degut al bon funcionament del seu sistema d’atenció al client. Però la pionera, la primera empresa adherida a la JACC, va ser l’Antigua Casa Jové, S.A., al carrer Major de Sarrià, 69, de Barcelona, que va rebre el primer guardó de l’acte. L’Agència Catalana del Consum ha programat per la propera tardor una nova campanya de comunicació per estendre l’ús d’aquest sistema de resolució de conflictes gratuït, ràpid i segur per ambdues parts que ha anat creixent fins als prop de 4.000 establiments adherits de diversos sectors: tallers de vehicles, establiments comercials, mobles, electrodomèstics, tintoreries, habitatge, serveis i subministraments, telefonia... Prop d’un 80% d’empreses adherides no han tingut mai cap reclamació que hagi hagut de resoldre’s a través de l’arbitratge, aspecte que mostra l’orientació al consumidors i el compromís de les empreses adherides a la JACC. 15 anys d’història de la JACC, 15.000 laudes, 15.000 solucions El 6 de maig de l’any 1993 es va signar el conveni de constitució de la Junta Arbitral del Consum de Catalunya. Aquell any es van rebre 18 reclamacions, es van dictar els primers laudes i s’hi van adherir 80 empreses. El 1994 es posaven en marxa els col·legis arbitrals de Tarragona, Lleida i Girona, desplegant-se a continuació a les comarques, amb les seus situades a Vic, Berga, La Bisbal de l’Empordà, Olot, Reus, Manresa i Figueres, i l’any 2004 als serveis territorials de Terres de l’Ebre, amb la seu de la JACC a Tortosa. En aquests 15 anys d’història, algunes dates significatives són: el 23 d’abril de 2003, dia en què es va fer el primer arbitratge en un col·legi descentralitzat a un consell comarcal (Osona); l’octubre de 2005, per la prova pilot del primer arbitratge per videoconferència a Berga. La videoconferència ha facilitat l’apropament de l’arbitratge tant als consumidors com a les empreses i ha eliminat els obstacles derivats de la distància física. L’arbitratge de consum és un procediment extrajudicial de solució de reclamacions en l’àmbit de consum que es caracteritza per ser voluntari, àgil i gratuït. El procediment neix quan les parts enfrontades, en no posar-se d’acord en la solució més adequada, tot i les actuacions de mediació dutes a terme, decideixen posar en mans d’un tribunal arbitral la seva controvèrsia, i es comprometen a complir la resolució que aquest dicti. La resolució que emet aquest col·legi arbitral s’anomena laude i té valor de cosa jutjada, és a dir, té els mateixos efectes que una sentència judicial i, per tant, és executable. L’adhesió, a través d’un compromís escrit, és la manifestació de la voluntat de l’empresa de sotmetre’s a la via de l'arbitratge de consum, i amb ella es compromet a acceptar aquesta via a les reclamacions que puguin plantejar els seus clients.

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article