La Comissió Europea va proposar ahir noves normes amb l’objectiu que els fabricants puguin construir camions més aerodinàmics que permetin estalviar entre un 7 i un 10% de combustible, reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle i millorar la seguretat dels usuaris vulnerables de la carretera. 'La forma d'un maó és la menys aerodinàmica que es pot imaginar', ha dit el comissari responsable de Transport, Siim Kallas en la presentació de la proposta. 'Amb els canvis proposats el transport per carretera serà més net i més segur, ha afegit.
La proposta permetrà construir cabines arrodonides i afegir deflectors aerodinàmics al darrere del remolc. Aquestes mesures milloraran considerablement l’aerodinàmica dels vehicles i es traduiran en un estalvi de combustible d’aproximadament 5.000 euros l’any per camions que facin recorreguts de 100.000 km, estalvi equivalent a una reducció d’entre el 7 i el 10% de les emissions de gasos d’efecte hivernacle o de 7,8 tones de CO2. Al mateix temps, es millorarà el camp de visió del camioner, un fet que contribuirà a salvar les vides d’entre 300 i 500 usuaris vulnerables de la carretera, és a dir, vianants o ciclistes.Les normes que estableixen les especificacions dels vehicles pesats de transport de mercaderies daten de 1996, els responsables de la UE consideren que ja és hora d’actualitzar-les d’acord amb el desenvolupament tecnològic.
Els principals avantatges de la proposta són:
· Millor comportament ecològic. A la UE, prop del 96% de les necessitats d’energia per al transport depèn del petroli i els seus derivats. Reduir entre el 7 i el 10% el consum de combustible del transport de llarga distància per camió serà una contribució econòmica i ecològica molt important. A més, la proposta permet específicament un pes addicional per tal que els camions, sobretot urbans, i els autobusos puguin incorporar les pesades bateries necessàries per als sistemes de propulsió alternatius (híbrids o elèctrics). La capacitat de càrrega dels camions, però, no canviarà.
· Més seguretat vial. La forma “de maó” que presenten actualment les cabines dels camions pot agreujar les lesions dels usuaris de la carretera en cas de col·lisió. També restringeix el camp de visió lateral del conductor, i això és especialment perillós a les cruïlles per als ciclistes i els vianants. Una forma més arrodonida augmenta el camp de visió i, en cas de col·lisió a poca velocitat —típica de ciutat—, redueix el risc de lesions greus.
· Millora per als transportistes. L'aerodinàmica millorada dels vehicles permetrà estalviar aproximadament 5.000 euros l’any en costos de combustible per a un camió que recorri 100.000 km.
· Oportunitat industrial per als fabricants de vehicles. Els fabricants europeus de vehicles pesats són líders al mercat i el sector és un dels inversors privats més importants en recerca i desenvolupament. El disseny de les noves cabines aerodinàmiques i dels deflectors del darrere donarà als fabricants l’oportunitat de desenvolupar nous models i d’impulsar així la creació de feina i el creixement econòmic a Europa.
· Controls més coherents i menys desgast de les carreteres. Fins a un terç dels vehicles que es controlen actualment duen excés de càrrega, i això fa malbé les carreteres a més de posar en perill la seguretat. Els sistemes de pesatge a bord lligats al tacògraf digital i les estacions de pesatge en moviment a les principals carreteres permetran uns controls més coherents d’un país a l’altre. S’estima que la sobrecàrrega actual dels camions costa als contribuents 950 milions d’euros a l’any.
· Foment del transport intermodal. Els tràmits burocràtics es reduiran i així es facilitarà la transferència intermodal dels contenidors de 45 peus entre vaixell, carretera i ferrocarril.
La proposta ha de ser aprovada pel Parlament Europeu i els Estats membres abans d’esdevenir legislació. Es preveu que els nous camions es comencin a veure a les carreteres a 2018-2020.
No hi ha cap comentari
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari