Segons ha explicat el conseller d'Empresa i Ocupació, les modificacions que impulsa el Govern del Codi del Consum de Catalunya “aprofiten una escletxa” que permet a la Generalitat millorar la cobertura legal de les persones consumidores que contracten hipoteques. El conseller Puig ha destacat que aquesta modificació del Codi del Consum situa la normativa catalana al capdavant de les legislació europea en la matèria i ha lamentat l'actitud del govern central que ja ha qüestionat el projecte de llei. El projecte de llei ha superat el debat sense esmenes a la totalitat, i segueix la seva tramitació al Parlament.
El conseller ha justificat la reforma del Codi del Consum perquè permet introduir millores que “mitiguen i preveuen” possibles indefensions dels consumidors en la contractació de crèdits o préstecs hipotecaris, “endurint els requisits d'informació prèvia, introduint limitacions als interessos de demora o fomentant la mediació i l'arbitatge sobretot en els casos d'execució hipotecària”.
Amb aquesta modificació, el Govern vol donar resposta a l’augment de la taxa d’execucions hipotecàries –especialment en l’adquisició de l’habitatge habitual. Seguint les orientacions marcades per diversos projectes europeus, la reforma implica una regulació del contingut de la publicitat, la informació precontractual, el deure d’anàlisi de solvència del consumidor i el deure de les entitats financeres i de crèdit, així com també del notari que hi intervé, de fer comprensible al consumidor les implicacions econòmiques i jurídiques de la transacció i, especialment, les conseqüències en cas d’impagament.
Novetats del Projecte de llei de modificació del Codi de Consum de Catalunya
La modificació de la Llei 22/2010, del 20 de juliol, del Codi de Consum, contempla, essencialment, aquests aspectes:
· Es regula el contingut mínim que han de tenir les comunicacions publicitàries i la publicitat dels préstecs i crèdits hipotecaris que han de ser clares, objectives, transparents, no enganyoses, llegibles i, si escau, audibles i, en cap cas, poden generar falses expectatives a les persones consumidores sobre la disponibilitat o el cost del crèdit o préstec.
· Incrementa les obligacions de transparència amb relació als preus, que inclou les comissions i despeses repercutibles a les persones consumidores.
· Es regula el contingut que ha de tenir la informació prèvia que s’ha de lliurar a les persones consumidores on s’inclou la necessitat d’advertir-les, entre d’altres, de la possibilitat d’increment dels tipus d’interès, del risc de perdre l’habitatge en cas d’incompliment dels compromisos derivats del contracte, dels serveis accessoris que està obligat a contractar i de les clàusules contractuals que els generin més risc.
· Es fixa un tipus d’interès de demora màxim que no pot superar 2,5 vegades l’interès legal del diner. Qualsevol clàusula que inclogui un tipus superior es considera abusiva.
· Es reforcen les obligacions dels notaris d’informar les persones consumidores dels drets i obligacions que comporta la subscripció del contracte, així com el dret de les persones consumidores de disposar, amb una antelació de tres dies hàbils a la formalització, de l’escriptura pública del contracte de crèdit o préstec hipotecari.
· Es promou l’ús de la mediació i l’arbitratge per a la resolució dels conflictes que es puguin arribar a plantejar, amb especial incidència, en casos d’execució hipotecària de l’habitatge habitual.
· Pel que fa la informació prèvia al contracte de crèdit o préstec hipotecari, es preveu el dret del consumidor a escollir notari limitant aquest dret a l’entitat prestadora només en el cas que no l’exerceixi el consumidor. Així mateix, es reconeix el dret del consumidor a aportar una taxació del bé immoble, que haurà de ser acceptada per l’entitat de crèdit.
· Finalment, d’acord amb els criteris de simplificació administrativa, se substitueix el Registre de Serveis Públics de Consum i es crea un Directori que gestionarà l’Agència Catalana del Consum on els ciutadans i ciutadanes podran obtenir informació dels serveis públics de consum més propers, d’àmbit municipal o comarcal.
No hi ha cap comentari
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari