La iniciativa s'ha presentat com un projecte de país en un moment en què cal repensar com fer empresa en el segle XXI. Es pretén esdevenir el centre de referència a Catalunya en gestió empresarial socialment responsable i un actor internacional de prestigi en la matèria. El repte és doblar en els propers quatre anys el nombre d'empreses que gestionen l'RSE
Respon.cat és una iniciativa empresarial que pretén implicar les empreses més compromeses amb la societat, amb l’objectiu de promoure un salt qualitatiu i quantitatiu de la gestió de la Responsabilitat Social (RSE) a Catalunya.Josep Santacreu, president del grup d'RSE de la Cambra de Barcelona, assenyala que Respon.cat vol aglutinar a totes les empreses que a Catalunya tenen un compromís significatiu en responsabilitat, i ha llançat el repte de doblar en els propers quatre anys el nombre d'empreses que gestionen l'RSE.
Ha posat de manifest que a tots els països més desenvolupats el compromís de les empreses envers la societat és una constant. A Catalunya tradicionalment hi ha hagut molta filantropia i actualment tenim empreses amb una gestió de l'RSE molt avançada, però cal fer un gran salt endavant perquè aquest enfocament de gestió ha de formar part del model de competitivitat i del que ha definit com la manera catalana de fer empresa.
Per Santacreu, que és conseller delegat de DKV Assegurances, una de les empreses que hi ha darrera la iniciativa, respon.cat ha de ser un referent per a les empreses catalanes en la gestió responsable alhora que un actor internacional de prestigi.
Josep Maria Lozano, reconegut expert en RSE i professor d'ESADE, ha desenvolupat en el decurs de la presentació una ponència que ell mateix ha volgut titular "per què respon.cat és important?", remarcant que des de fa anys sempre s'ha manifestat a favor de l'existència d'un organisme de referència com el que aquest vol ser. Ha destacat que és fonamental que estigui liderat des de les empreses i considera que és un marc on aprendre els uns dels altres perquè en RSE, a diferència d'altres àmbits, es pot aprendre però no copiar.
Les expectatives de la societat envers les empreses han canviat i aquestes han de canviar la manera d'actuar i relacionar-se amb l'entorn, destacant que no és un repte particular de cada empresa sinó col·lectiu ja que no hi ha empreses reeixides en països fracassats. Cal que desenvolupem una RSE estretament lligada al model de competitivitat que volem per al país.
Lozano s'ha mostrat crític amb el fet que hem generat un discurs d'RSE molt concebut per a les empreses cotitzades, i malgrat que moltes puguin haver fet coses interessantíssimes, caldria partir del model de les pimes i evitar extrapolar a aquestes el model de les grans.
El professor també s'ha referit al problema de la pèrdua de confiança, detallat amb alguns estudis, que mostren com la confiança en les empreses i encara més en els governs és més baix a l'estat espanyol que en altres països desenvolupats. Creu que cal modificar la percepció de la ciutadania sobre què és l'RSE ja que, més enllà del club dels convençuts de l'RSE, no s'entén. En aquest sentit, The Economist ho plantejà molt bé quan digué que parlem de bona gestió empresarial, alhora que si no associem l'RSE al dia a dia de l'empresa és que no s'ha entès.
L'acte ha estat inaugurat pel president del Consell de Cambres de Comerç de Catalunya, Miquel Valls, que ha posat de relleu la importància que té per a les Cambres liderar aquesta iniciativa i ser-ne el paraigua on empreses, i també altres organismes empresarials i socials puguin sumar per fer de l'RSE un referent. Per Valls, respon.cat és un projecte de país que vol donar resposta als reptes de les empreses davant la societat.
Respon.cat inicia els seus passos com un programa sota el paraigua del Consell, amb la intenció d'esdevenir un organisme. Es preveu agrupar una trentena d'empreses en aquesta primera fase per passar en els propers anys a aglutinar totes aquelles que tenen un compromís ferm en RSE.
Més informació
No hi ha cap comentari
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari