El Govern i les administracions de Barcelona i l'àrea metropolitana han constatat en una reunió aquest dilluns la necessitat d'accelerar les mesures contra la contaminació i s'han donat 18 mesos per complir els límits europeus. Després que Brussel·les hagi portat Espanya davant el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) per contaminació a Barcelona, la zona del Baix Llobregat-Vallès i Madrid, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha dit que la decisió del tribunal trigarà uns 18 mesos, temps en què preveuen aplicar mesures que permetin acreditar que es compleixen els límits establerts per la Unió Europea si hi ha una sanció. Entre les mesures plantejades a la reunió, hi ha la implementació de zones de baixes emissions a municipis metropolitans o l'acceleració dels carrils Bus-VAO a la B-23 i de la C-245.
El conseller de Territori i Sostenibilitat ha reivindicat la Zona de Baixes Emissions de Barcelona, que prohibirà l'entrada als cotxes més contaminants a la ciutat a partir de l'1 de gener, com la mesura estrella per reduir la contaminació a l'àrea de Barcelona. La iniciativa permetrà treure de la circulació uns 125.000 vehicles.
Amb tot, Calvet ha insistit en la necessitat d'incrementar el transport públic, així com de finalitzar infraestructures relacionades amb aquest, com la línia 9. També ha defensat l'aposta del Govern pel sistema de la vinyeta davant els actuals peatges. Aquest sistema implicaria pagar una tarifa plana en funció de la utilització de la xarxa, cosa que Calvet ha dit que permetria revertir els beneficis en millorar el transport públic.
Peatge urbà
El peatge urbà és una de les mesures que tant el Govern com l'Ajuntament preveuen implantar en cas que la Zona de Baixes Emissions no sigui suficient per reduir la contaminació a la ciutat. Calvet ha dit que cal veure com evoluciona aquesta mesura, però ha avisat que el peatge urbà no seria una iniciativa a llarg termini en cas que els resultats de la Zona de Baixes Emissions no siguin els desitjats.
Al seu torn, la tinenta d'alcaldia d'Ecologia de l'Ajuntament, Janet Sanz, ha dit que el consistori està estudiant la mesura i preparant totes les eines per si s'ha d'aplicar. Segons Sanz, els estudis estan ja en marxa i una de les qüestions que faltarien és la figura impositiva, cosa que dependria de l'Estat perquè l'Ajuntament no en té competències. La tinenta d'alcaldia d'Ecologia de l'Ajuntament ha remarcat que cal accelerar les accions contra la contaminació perquè es tracta d'un "greu problema de salut pública".
Discrepàncies sobre el creixement del port i l'aeroport
Mentre el conseller de Territori i Sostenibilitat ha apostat per la necessitat de descarbonitzar tant l'activitat del Port com de l'aeroport, la tinenta d'alcaldia d'Ecologia ha insistit que cal que les dues infraestructures deixin de créixer per evitar que incrementi la contaminació a la zona de Barcelona.
Calvet ha insistit que el Govern no aposta per la reducció de l'activitat ni del Port ni de l'aeroport, mentre que Sanz ha criticat les "declaracions buides" per a la reducció de la contaminació si s'aposta, alhora, pel creixement d'aquestes infraestructures.
Reunió amb la ministra de Transició Ecològica
El conseller de Territori ha assenyalat que va parlar divendres amb la ministra de Transició Ecològica, Teresa Ribera, i ha celebrat que manifestés la seva voluntat de treballar conjuntament per reduir els nivells de contaminació a l'àrea de Barcelona. Calvet ha confiat poder tenir una trobada amb la ministra en les pròximes setmanes, en la qual ha assegurat que exigirà les inversions de l'Estat en transport públic a Catalunya.
A la trobada, que s'ha fet al departament de Territori i Sostenibilitat, han assistit representats dels consells comarcals del Vallès Oriental i Occidental i del Baix Llobregat, de la Diputació de Barcelona, de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), del Servei Català de Trànsit, del Port de Barcelona i de l'aeroport de Barcelona Josep Tarradellas-El Prat, i de la Delegació del Govern de l'Estat a Catalunya.
No hi ha cap comentari
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari