L’Agència Catalana del Consum esdevé organisme acreditat de la UE per resoldre reclamacions de consum transfrontereres

Amb aquesta acreditació de la UE, l’Agència podrà aplicar també aquest sistema de resolució de conflictes de consum a les reclamacions transfrontereres


Amb la incorporació de l’ACC com a membre de ple dret d’aquesta xarxa europea, l’organisme esdevindrà referent internacional, no només per als consumidors sinó també per a les empreses i organismes, en la resolució de conflictes de consum mitjançant la mediació i/o l’arbitratge. Així mateix, millorarà la interlocució i la col·laboració de l’Agència amb altres organismes, tant europeus com internacionals, de gestió de sistemes de resolució de conflictes de consum.

L’Agència Catalana del Consum (ACC), dependent del Departament d’Empresa i Coneixement, ha esdevingut organisme acreditat de la UE per resoldre reclamacions de consum transfrontereres. La directora de l’Agència Catalana del Consum, Beth Abad, ha viatjat a Guimaraes (Portugal) en el marc dels primers contactes de l’Agència com a organisme de resolució alternativa de conflictes de consum (ADR), col·laborador amb l’European Consumer Center (ECC), en la resolució de reclamacions transfrontereres mitjançant la mediació i l’arbitratge de consum.

En aquest context de cooperació entre organismes de consum, la directora de l’ACC es va reunir aquest dijous a Portugal, amb la seva homòloga portuguesa, la directora general de Consum del Ministeri d’Economia de Portugal, Ana Catarina Fonseca, en la primera de les reunions de Catalunya com a membre de la xarxa.

Des de la seva creació, l’ACC és competent per resoldre reclamacions de consum per la via de la mediació entre consumidor i empresa i també mitjançant l’arbitratge, a través de la Secció de Consum Europeu i de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC). Amb aquesta acreditació de la UE, l’Agència podrà aplicar també aquest sistema de resolució de conflictes de consum a les reclamacions transfrontereres.

La tasca prèvia de l’ACC: 1.294 reclamacions transfrontereres al 2018

La Agència Catalana del Consum, dins l’àmbit de les seves competències, sempre ha donat resposta a les reclamacions dels consumidors catalans amb relació a l’adquisició de béns i serveis a empreses europees, i dels consumidors europeus que adquireixen béns o serveis a Catalunya.

L’any 2018, l’ACC va atendre 1.294 reclamacions, 21 consultes i 14 queixes de caràcter transfronterer. Pel que fa a les reclamacions (1.294), l’any passat van incrementar un 35% respecte el 2017. Per sectors, els serveis de transport aeri van ser el principal sector reclamat (729 reclamacions), un 48% més que al 2017, degut a les cancel·lacions massives de vols i les vagues de personal.  En segon lloc, destaquen les reclamacions transfrontereres sobre serveis generals de consum —que inclou serveis turístics, comerç minorista, serveis immobiliaris o entrades per a espectacles— (amb 293 reclamacions, un 26% més que al 2017), vinculades al creixement de les compres per internet.

Per origen dels consumidor reclamant, l’ACC ha atès reclamacions de ciutadans de 30 nacionalitats diferents. Tot i que la majoria de les reclamacions transfrontereres ateses al 2018 —el 85,3%— van ser de catalans, el 3,2% eren reclamacions interposades per ciutadans francesos; l’1,23% per holandesos; l’1,15% per alemanys i espanyols, respectivament; i el 0,92% per andorrans.  Pel que fa a la procedència de les empreses reclamades, el 41,57% eren irlandeses, el 16,53% catalanes, el 5,7% britàniques, el 4,32% xineses,  el 4% holandeses, el 3,4% portugueses, el 3,1% alemanyes, el 2,7% espanyoles, el 2,4% luxemburgueses i el 2,1% franceses i italianes, respectivament.

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article