Advertiments de Consum als usuaris que rebin cartes d'empreses reclamant deute pendent


L'Agència Catalana del Consum ha emès un avís als consumidors que reben cartes de reclamació de deute, després que ha tingut coneixement que algunes empreses estan utilitzant aquestes pràctiques per a cobrar deute pendent (per exemple de telefonia, connexió a Internet, televisió de pagament...).

Consum especifica que a la pràctica, aquestes empreses són gestores de cobrament de deutes, és a dir, que han estat contractades per les empreses per a reclamar el deute pendent. També n'hi ha que són concessionàries de deute -l'empresa d'origen els ha cedit el deute perquè es facin càrrec del seu cobrament-.

Si heu rebut alguna d'aquestes cartes, aquí van alguns consells:

A la carta es diu al consumidor que per regularitzar la seva situació ha de fer un ingrés en un compte corrent, en poc temps i sota l'amenaça de demandar-lo judicialment o d'incloure'l en un registre de morosos. En la carta no sol haver cap referència numèrica de la factura pendent, del concepte del deute, del període ni de l'any al qual correspon.

Per això, si heu rebut aquest tipus de carta l'ACC us recomana:

1r.- Esbrineu, trucant al telèfon que us indiquen a la carta, de quin deute es tracta, si existeix realment, a quin període correspon i la veracitat d'aquestes dades.

· Si el deute que se us reclama ha prescrit perquè han transcorregut 3 anys d'acord amb l'article 121-21 de la Llei 29/2002, de 30 de desembre, Primera llei del Codi civil de Catalunya, comuniqueu-ho per escrit (fax, carta certificada) a l'empresa que us envia la carta per tal que anul·li el deute que us reclama i cancel·li les vostres dades personals.

· Si el deute NO ha prescrit perquè NO han transcorregut 3 anys, no feu res fins que no rebeu un requeriment fefaent del deute (a través d'un mitjà que quedi constància: burofax, carta certificada, missatgeria, requeriment notarial...).

· Si us arriba un requeriment per algun mitjà que quedi constància:

· si disposeu d'un justificant de pagament: envieu-lo a l'empresa que us reclama a través del fax que us indica o carta certificada per tal que anul·li el deute que us reclama i cancel·li les vostres dades personals.
· si no disposeu de cap justificant de pagament, o el deute es refereix a una reclamació no resolta, o si esteu segurs que no heu tingut cap relació comercial amb aquesta empresa: dirigiu-vos a una Oficina d'informació al Consumidor per presentar una reclamació.


2n. Recordeu que la inclusió de dades personals en els registres de morosos només es podrà efectuar quan existeixi un deute cert, vençut, exigible i que hagi resultat impagat i després que el creditor hagi requerit el pagament del deute per algun mitjà que quedi constància. Si no han respectat aquests drets, denuncieu els fets en l'Agència Espanyola de Protecció de Dades.

Més informació:
Contactar amb l'Oficina d'Informació al consumidor més propera

formulació per a presentar reclamació a l'ACC
web ACC: www.consum.cat


Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

Comenta aquest article