El Tribunal de Justícia de l'UE ha conclòs que les aerolínies hauran d'indemnitzar els seus passatgers quan cancel·lin un vol fins i tot, si la causa és per avaria a l'avió. La sentència publicada ahir matisa que és possible, tanmateix, denegar la indemnització si els problemes tècnics es deriven de causes que escapen al control de l'aerolínia.
La normativa comunitària preveu que es compensi al passatger quan es cancel·li un vol "llevat que se'ls hagi informat de la cancel·lació amb suficient antelació", recorda l'acord.
Amb aquesta interpretació, el Tribunal de Luxemburg resol un cas que enfrontava una passatgera amb la companyia Alitalia per una cancel·lació cinc minuts abans de l'hora de sortida per avaria del motor. La viatgera va perdre com a conseqüència un segon vol de connexió i va sol·licitar una indemnització a la companyia.
Alitàlia, que havia tingut coneixement de l'avaria la nit anterior al vol, es va negar a pagar-li una compensació de 250 euros més 10 euros de despeses de telèfon, pel que la passatgera va iniciar un procediment judicial.
Alitàlia, condemnada en primera instància, va apel·lar davant del Tribunal mercantil de Viena, que al seu torn va recórrer al Tribunal de l'UE perquè determinés si els problemes tècnics que van provocar la cancel·lació del vol poden qualificar-se de "circumstàncies extraordinàries" que eximeixin del pagament de la compensació.
En la sentència d'ahir, els jutges europeus afirmen que els problemes tècnics només es consideraran "circumstàncies extraordinàries" quan derivin d'esdeveniments aliens a l'exercici normal de l'activitat aèria -com els actes de sabotatge o de terrorisme- i no quan siguin detectats amb motiu del manteniment habitual de l'avió.
És a dir, que "el fet que un transportista aeri hagi respectat les normes mínimes de manteniment d'una aeronau no és suficient" per eximir-lo del pagament de la indemnització.
No hi ha cap comentari
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari