Nombrosos espais agraris del Gironès i l'Empordà amenaçats per les variants projectades

Només en aquestes dues comarques els vials que s'han de construir arrasaran més 700.000 m2 de zones de conreu, segons Unió de Pagesos


Unió de Pagesos ha presentat al•legacions als projectes de diverses variants de carreteres del Gironès i de l’Empordà davant d'una proliferació desmesurada d’aquestes, amb traça nova, i que destrueixen espai agrari a Torroella de Montgrí, Vilamacolum, Llambilles i Bordils-Medinyà. En conjunt, s’estima que, al Gironès i a l’Empordà, de construir les noves variants, tal i com es troben en projecte o estudi per part del Departament de Política Territorial i Obres Públiques, actualment suposarien la destrucció de més de 700.000 m2 d’espai agrari (l’equivalent a més de 100 camps de futbol).


D’una banda, el sindicat considera innecessària la variant projectada a Llambilles (Gironès), ja que es podrien evitar les retencions de vehicles a la C-65 només amb la construcció d’una rotonda a la cruïlla de la C-65 amb carretera que porta al nucli de Llambilles, sense necessitat de fer una variant que destrueix uns 100.000 m2 d’espai agrari. Les dues alternatives que proposa actualment el Departament de Política Territorial suposen una gran afectació sobre zones d’alt valor agrícola per la gran partició de finques, a més del greu impacte visual i paisatgístic que provocaria una nova variant. El sindicat també vol que es compensi al pagès la pèrdua de drets de producció que es genera amb la pèrdua de superfície de conreu, segons estableix la Política Agrària Comuna de la UE.

D’altra banda, pel que fa a la variant de Vilamacolum (Alt Empordà) des de l’accés de la C-31 que es troba a estudi informatiu, afectaria més de 40.000 m2, provocant la modificació del curs del Rec del Corredor. Per evitar-ho, el sindicat proposa desplaçar una rotonda uns metres cap a l’est i que el traçat també es desplaci cap al sud, sense arribar a afectar unes granges existents però aprofitant al màxim el camí que ja existeix.

Pel que fa al desdoblament de la C-66, enllaç amb la futura A-2, tram Bordils-Medinyà (Gironès) afectaria entre 183.000 m2 i 225.000 m2, segons cadascuna de les dues alternatives proposades. El sindicat vol que es revisi la proposta per afectar el mínim espai agrari possible i es realitzi un estudi informatiu sobre l’impacte de les propostes actuals i de com minimitzar-lo.

A més, dissabte uns quaranta tractors i un centenar de pagesos van participar a la tractorada convocada pel sindicat per denunciar que l’alternativa 1 en major mesura, però també l’alternativa 2, del traçat de la variant C-31 de Torroella de Montgrí (Baix Empordà) proposades pel Departament de Política Territorial, discorren per sòl declarat de protecció especial pel seu alt valor agrícola o connector. Unió de Pagesos vol una tercera alternativa, ja que d’aprovar-se l’alternativa 1 escollida per Política Territorial a l’avantprojecte, vulneraria el Pla Territorial de l’Empordà aprovat pel propi Departament fa dos anys. La variant de Torroella de Montgrí afectaria entre 322.000 m2 (alternativa 2) i 370.000 m2 (alternativa 1).

Unió de Pagesos considera aquestes agressions al territori un exponent més de la desprotecció jurídica de l’espai agrari i fan palesa la necessitat d’una Llei d’Espais Agraris que garanteixi definitivament la seva protecció.

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

  • Quan ho tinguin tot trinxat, aleshores diran que no tenen pressupost i quedarà per fer com ha passat a l'ampliació de la N-II de entre Caldes de Malavella i Tordera... El que importa és potinejar. A més, perquè tants de diners en variants, accessos, vials, carreteres... tot cap a la cultura del cotxe, ara que s'han deixat de vendre i qui sap com serà la mobilitat en un futur???. Perquè no miren de fer un ferrocarril més eficient??? Quanta desorientació!!!!

Comenta aquest article