La comissària de protecció dels consumidors anuncia que estudiarà a fons el mercat elèctric aquest 2009

Els consumidors europeus mostren el seu descontent amb el sector bancari, l’energètic i el transport urbà


“Estic molt preocupada per l'existència de deficiències en tres sectors tan importants per als consumidors. I com que el mercat detallista de l’electricitat representa una part tan important en el pressupost de les famílies, he decidit dedicar aquest any a fer-ne una investigació en profunditat. Els consumidors europeus es mereixen que els tractin millor", ha declarat la comissària de protecció dels consumidors, Meglena Kuneva, en la presentació del Quadre d'Indicadors de Mercats dels Consumidors.

Segons un informe publicat avui per la Comissió Europea, els consumidors estan especialment descontents amb el funcionament dels sectors bancari i energètic i amb el transport urbà. En el segon informe anual de la UE sobre aquest Quadre es passa revista a cinc indicadors (preus, canvi de companyia, satisfacció, queixes i seguretat) en més de vint sectors de béns i serveis (alimentació, tèxtil, calçat, serveis financers, energia i telecomunicacions).

L’objectiu de tot plegat és detectar les àrees en què els mercats acostumen a presentar més inconvenients per als consumidors. El 2009 la Comissió Europea estudiarà en profunditat les condicions que ofereix als consumidors el mercat detallista de l’electricitat.

Els resultats

El Quadre d’Indicadors presenta dues tendències principals arreu de la UE per al 2009:

1. Els consumidors es declaren insatisfets amb els serveis bàsics:

En general, els serveis creen més problemes als consumidors que els mercats tradicionals de béns. Les dades sobre el nivell de satisfacció dels consumidors en 19 mercats demostren que hi ha una clara diferència entre els mercats de béns i els de prestació de serveis. La insatisfacció és important en el cas del transport urbà i interurbà (trens, autobusos i tramvies), el sector energètic, la telefonia fixa i els serveis postals. En aquests sectors el nivell de satisfacció dels consumidors està per sota del 60%. És també en el sector dels serveis on més queixes es registren més que no pas en el dels béns.

2. Els tres sectors més problemàtics per als consumidors són l’energètic, el bancari i el del transport:

Sector energètic:

- Només es declaren satisfets amb la seva companyia proveïdora d’energia menys de dos terços dels consumidors.

- Les companyies de gas i electricitat són les que han registrat més augments indiscriminats de preus per al 60% dels consumidors. Només s'han beneficiat d'una baixada de preus d’un 3% a un 4% dels consumidors.

- Els resultats de les companyies de gas i electricitat també són especialment dolents pel que fa a la comparabilitat de les ofertes i a la facilitat per canviar de companyia. L'energètic és el sector en què els consumidors canvien menys de companyia. Només ho han fet el 7% en el cas del gas i el 8% en el de l'electricitat.

Segons l’informe del Quadre d’Indicadors, el percentatge de consumidors que canvien de companyia ha resultat ser una dada especialment important. Efectivament, els mercats en què els consumidors canvien més sovint de companyia són els que registren menys augments de preus: per exemple, el de les assegurances de vehicles (un 25% dels consumidors van canviar de companyia en els dos últims anys), el dels proveïdors d'Internet (un 22%) i el de la telefonia mòbil (un 19%). Els consumidors que disposen de la possibilitat efectiva de canviar de proveïdor ajuden a millorar les condicions que les companyies ofereixen a tots els consumidors. És essencial facilitar el canvi de companyia en els sectors detallistes més importants.

Sector bancari:

- Les dades sobre les tarifes bancàries també susciten força inquietud. Les grans divergències en les comissions i els interessos bancaris que hi ha d’un Estat membre a l’altre tampoc no tenen gaire explicació. Per exemple, el tipus d’interès ajustat del crèdit al consum entre 1 i 5 anys varia entre el 0,21% de Suècia i el 12,12% d’Estònia.

- El sector bancari és especialment problemàtic pel que fa a la comparabilitat de les ofertes i la facilitat del canvi d'entitat. En els últims dos anys han canviat d’entitat una mitjana de l’11% de clients i només un 9% dels titulars d’un compte corrent. Qui més ha canviat d’entitat són els titulars d’hipoteques o de productes d’inversió, però tot i això només han sigut un 13%.

Transport:

- Menys de la meitat dels usuaris del transport urbà i interurbà es declara satisfet amb aquests serveis. Els principals motius d’aquesta insatisfacció són els preus, les ofertes comercials poc atractives, les facilitats de compra i el tracte al client.

- Un de cada quatre usuaris ha tingut problemes amb els transports i ha presentat una queixa.

El que cal fer ara: dels tres sectors més problemàtics, on els consumidors gasten més diners és en el de l'energia (5,7% del pressupost familiar) i dintre d’aquest sector l'electricitat s’emporta la part més important de les despeses (2,1%). Aquest sector serà objecte doncs d’una investigació a fons durant el 2009 i concretament el consum domèstic, la comparabilitat de les ofertes, les pràctiques comercials deslleials i la facturació.

l’Informe sobre el Quadre d’Indicadors també demostra que s’està estancant el comerç detallista transfronterer, que no ha augmentat des del 2006. Els indicadors estatals assenyalen una diferència important entre Estats membres pel que fa als entorns de consum nacionals. Hi cal millorar el compliment de la llei i els procediments de reclamació.

Més informació en aquest enllaç


Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article