La Festa del Consum Responsable posa enguany l'accent en la seguretat dels productes

Es farà el 29 de març al Port Vell


L’Agència Catalana del Consum prepara la 5ª Festa del Consum Responsable posant l’accent en que la crisi econòmica no ha d’afectar la seguretat dels productes
Amb motiu del Dia Mundial del Consumidor, que se celebra el 15 de març. La trobada comptarà amb tallers educatius per la mainada de 3 a 12 anys, on de forma lúdica podran aprendre una actitud responsable des del punt de vista de la seguretat dels productes


L’exposició “Amb tu, segur”, es podrà visitar a Lloret de Mar del 16 de març al 3 d’abril, a la Festa del Consum i itinerarà per diverses ciutats catalanes

Amb motiu del Dia Mundial dels Drets del Consumidor, que des de 1983 se celebra cada 15 de març, l’Agència Catalana del Consum (ACC) està organitzant diverses activitats educatives i formatives, a més de col·laborar amb ajuntaments, organitzacions de consumidors, OMICs i OCICs amb xerrades, tallers informatius i programes divulgatius.

El passat dia 9 de març va tenir lloc la presentació de la guia “Com fer sostenible casa nostra” i del Servei d’Assessorament de l’OCUC per a l’habitatge eco-eficient”; el dia 10 de març, a CosmoCaixa, un centenar de docents varen participar en la Jornada “Consumidors o ciutadans? El consum com a oportunitat educativa”.

L’Escola del Consum de Catalunya, a més de l’activitat a la seu de Barcelona, imparteix tallers de consum a uns 570 escolars del Berguedà fins el 20 de març, mentre que Lloret de Mar serà la primera ciutat que acollirà l’exposició sobre seguretat de productes “Amb tu, segur”, del 16 de març al 3 d’abril.

No obstant això, el plat fort per a commemorar aquesta diada tindrà lloc el diumenge 29 de març amb la cinquena edició de la Festa del Consum Responsable, que tindrà lloc el diumenge 29 de març al Port Vell de Barcelona. Amb el lema “Amb tu, segur”, l’ACC vol aprofitar la bona acollida de la convocatòria per posar l’accent en la importància de la seguretat dels productes en un moment en que és més necessari que mai vetllar per aquest dret.

La iniciativa va adreçada a tota la família però especialment al públic infantil i juvenil. Durant tot el matí s’oferiran diferents tallers per a nens i nenes de 3 a 12 anys on se’ls ensenyarà de forma lúdica i a partir de jocs, els diferents aspectes del consum responsable. Aquesta festa pretén promoure d’una manera lúdica i distesa diferents valors relacionats amb el consum responsable a través de la realització de tallers per als més petits i d’actuacions de grups musicals, teatre, pallassos, titelles i jocs en dos escenaris a l’aire lliure. A més, a la carpa de l’ACC es repartirà informació sobre la temàtica de la festa i es farà difusió de les activitats que l’Agència duu a terme. A la festa també participaran les principals associacions de consumidors catalanes.


“La crisi no pot afectar la seguretat dels productes”

La defensa del dret a la seguretat dels productes és un eix clau sobre el que pivota l’activitat de l’ACC en aquests moments. Segons el seu director, Jordi Anguera, “des de l’inici de la crisi estem observant, d’una banda, una major preocupació per part dels consumidors, que s’ha reflectit en un increment de les consultes i reclamacions. Pel que fa a les empreses, hi ha el risc de pràctiques comercials molt agressives, però el que no pot passar és que la crisi afecti la seguretat dels productes. Per això, estem incrementant les actuacions de disciplina i control del mercat, i incidint més en la prevenció a través de la educació en consum”.

El nombre d’alertes de productes perillosos que es gestionen anualment té un creixement exponencial. Des de l’any 2000 s’ha incrementat un 663%, arribant a les 2.700 alertes el 2008. D’altra banda, l’Agència Catalana del Consum va destruir o retirar del mercat més de 879.000 productes insegurs l’any passat. El 90% de les unitats destruïdes el 2008 corresponen a joguines, articles de puericultura i cosmètics. La finalitat de la destrucció és assegurar la no circulació d’aquests productes en aquest o altres mercats i, per tant, evitar riscos i garantir la seguretat dels consumidors. L’incompliment d’algun requisit de seguretat que no sigui subsanable és el principal motiu per a la destrucció d’aquests productes.

Per sectors o tipologia de productes, a més de les joguines, la puericultura i la cosmètica, destaquen per les elevades xifres tant de destrucció com de retirada, el material elèctric, el tèxtil i encenedors. La suma de les unitats destruïdes o retirades entre 2005 i fins el 31 de desembre de 2008 s’eleva a 1.877.382.

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article