Les vendes per Internet han crescut un 39% a Catalunya durant el 2008

La CE prepara una directiva per a reforçar la seguretat de les compres en Xarxa entre els estats membres


La CE esta treballant en una proposta de directiva amb l'objectiu d'augmentar la protecció dels consumidors i, alhora, estimular les empreses perquè apostin per l'e-comerç entre països comunitaris. Un informe recent de la CE  mostra l'augment considerable que ha tingut l'opció de compra virtual. El 2006, més d'un 27% dels consumidors europeus ja ho havien fet alguna vegada, mentre que al 2008 el percentatge arribava al 33%. A Catalunya, les vendes en xarxa van créixer un 39% el darrer any. Una dada que contrasta amb la punxada general de la resta de sectors a causa de la crisi.

Però la dinàmica de creixement de l'e-comerç dins de les fronteres estatals perd força quan les xifres es comparen amb les del comerç transfronterer que només ha augmentat d'un 6% a un 7% des de 2006. En el debat mantingut avui entre la directora d'Afers dels Consumidors de la Comissió Europea, Jacqueline Minor i el director de l'Agència Catalana del Consum, Jordi Anguera  a la seu de la Representació de la CE a Barcelona, han quedat paleses les principals dificultats per al desenvolupament d'aquest tipus de comerç. Les diferents llengües, l'aplicació de les normatives legals de cada Estat membre, l'estipulació de les taxes en funció de cada Estat són alguns dels principals esculls als que cal fer front per augmentar la seguretat dels consumidors i les empreses que optin pel comerç electrònic entre països comunitaris.

Minor ha fet èmfasi en què la proposta de directiva esta treballant per fixar uns màxims de protecció i seguretat dels consumidors en l'e-comerç entre Estats membres però també cal fomentar que les empreses s'interessin en activar la funció de venda en xarxa. Per això, la CE ha de trobar l'equilibri i aconseguir estimular ambdues bandes. Per exemple, si s'estipula que els consumidors tenen 14 dies per repensar un contracte enlloc dels 7 dies actuals, és evident que la mesura crearà un punt d'incertesa en les empreses que durant aquest període no podran comptar en ferm amb aquestes vendes o amb l'execució del contracte.

Les dificultats entre les administracions també són un factor a tenir en compte ja que pot allargar la tramitació. La directiva que es preveu aplicar a partir de 2012, vetllarà per al reforçament de la seguretat en les compres però també cal tenir present que hi ha factors de difícil gestió com pot ser que un Estat tingui l'opció de portar a judici una empresa d'un altre Estat comunitari.

Per la seva banda, Jordi Anguera, director de l'ACC, ha anunciat l’inici d’una campanya d’inspecció a empreses dels sectors de viatges i companyies aèries que, juntament amb les companyies de telecomunicacions, encapçalen les queixes dels usuaris.

L’any 2008, les reclamacions gestionades pel Centre Europeu de l’ACC, que són aquelles de caràcter transfronterer, han augmentat un 36% respecte a l’any anterior.  Anguera ha insistit en la importància de la prevenció com a eix principal de les polítiques de l’Agència Catalana del Consum així, des de l’any 2007 la Generalitat pot atorgar el distintiu de “confiança on-line” a les empreses que operen a través d’Internet. A més, el Projecte de llei de Codi de Consum de Catalunya, a punt de ser enllestit, ha de servir també per a regular el sector i adaptar-se a les noves circumstàncies del comerç.

Finalment, Jordi Anguera ha dit que “tot i que l’any 2008 ha estat un any difícil, amb una disminució del consum en tots els sectors, les vendes per Internet han augmentat un 39%.

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article