Els consumidors europeus volen compensacions si es demostra que hi ha hagut falta de competència


Els consumidors només tenen un camí a seguir: l'acció conjunta. Les pràctiques anticompetitives porten conseqüències que sempre acaben perjudicant als usuaris: preus més alts, opcions limitades, restricció de l'entrada de nous operadors en el mercat... Tot plegat minva les possibilitats que hi hagi un incentiu per a la recerca i la innovació. La federació de consumidors europeus Beuc, ha llançat avui un missatge demanant que els usuaris pressionin perquè, un cop demostrades les irregularitats, se'ls compensi amb indemnització per les seves pèrdues.

Ahir ens tornaven a recordar des de la CE que els preus de les telecomunicacions a l'estat espanyol estan pels núvols. La telefonia mòbil i l'adsl espanyols superen els preus de la mitjana europea amb escreix. Falta de competència, retreia la comissària Reding en la seva intervenció. Beuc, per la seva banda, posa l'exemple del que ha passat a Bèlgica on les autoritats locals si que van fer el pas de multar. La federació d'escoles de conducció va ser sancionada després que es constatés que havien acordat tarifes entre els anys 1994 i 2005. Els fets són reconeguts, però hores dara, els clients que van pagar més del compte per les classes de conduir encara no tenen cap compensació.

Davant d'això, Beuc assegura que la votació d'ahir al Parlament Europeu sobre el Llibre Blanc de la Comissió d'Aplicació és el reconeixement de la necessitat d'una acció judicial col.lectiva. La Comissió Europea i el Parlament Europeu van destacar la necessitat d'accions que permetin a les víctimes de les pràctiques anticompetitives reclamar una indemnització per les seves pèrdues.

Beuc insta la Comissió Europea per al seguiment d'aquesta crida unànime a l'acció i emetre en breu un instrument legislatiu vinculant que permeti a les víctimes de les pràctiques anticompetitives que obtinguin una compensació pels danys causats.

Els consumidors han de tenir la possibilitat d'iniciar accions col lectives quan s'han violat els seus drets, per exemple, quan compren un producte defectuós, quan han patit intoxicació per aliments o són víctimes de clàusules contractuals abusives. Les iniciatives legislatives en aquest sentit han d'incloure normes per assegurar l'eficàcia pràctica d'aquest mecanisme (per exemple, el finançament de mesures, les normes sobre la identificació de les víctimes, l'accés a les proves ...).

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article