Foment preveu en les Rodalies de Madrid tot el que s'ha negat a les de Barcelona, segons la PTP


L'associació per  a la Promoció de Transport Públic denuncia que Rodalies de Madrid s'emportarà tot el que s'ha negat a les de Barcelona, segons el Pla que preveu el Ministeri de Foment. A la capital de l'estat es quadriplicaran les vies per a diferents velocitats, es farà un túnel nou i una ampliació de 115 km en l'entramat de xarxes mentre que, el Pla de Barcelona contrasta per la seva austeritat quan preveu 25 km nous. L'entitat es pregunta com amb un 25% més de pressupost destinat, el Ministeri de Foment pugui construir a Madrid 5 vegades més de km de noves línies i la mateixa quantitat de desdoblaments.

Amb una situació de partença tan equidistant l'entitat es planteja el fet que Barcelona rebi 1.000 milions menys com a un greuge després que la capital catalana ha tingut inversions molt inferiors en els darrers 25 anys i pateix greus problemes estructurals.

Entre 1989 i 2008 la demanda de Rodalies de Barcelona s'ha triplicat mentre que a Madrid s'ha duplicat. En conjunt es desplacen 410.000 i 940.000 usuaris diaris, respectivament.

Les rodalies de Barcelona graviten sobre el túnel d'Adif més col.lapsat d'Espanya

Quatre de les cinc línies de Rodalies de Barcelona passen pel túnel de Plaça Catalunya, això implica que les afectacions del servei d'una línia repercuteixin en el servei de la resta. Així, la pressió urbanística i la falta d'interés de les administracions esta perjudicant els usuaris residents a les ciutats més allunyades del nucli central.

Les rodalies de Barcelona, amb línies de fins a 70 km i, els regionals, d'ús intensiu amb línies de fins a 150 km, seran les primeres de la seva naturalesa en perdre els trens ràpids afectant a la competitivitat del transport públic respecte al vehicle privat. Aquest fet no té precedents en regions denses d'Europa, lamenta la PTP, on els trens de rodalies es complementen amb combois regionals o semidirectes (Transilien a París, Regio-Bahn a Berlin...).

Diferències notables

Les noves línies madrilenyes integraran una  xarxa de municipis de 5.000 habitants i milloraran la capacitat, temps de viatge i els enllaços amb el centre. Tenen gairebé tota la xarxa de doble via i s'hi treballa des de fa anys en la quadriplicació dels corredors on les Rodalies d'alta freqüència coincideixen amb trens de mercaderies i semidirectes.

L'entitat lamenta que a Barcelona, ni s'han planificat aquest tipus d'actuacions i ni tan sols la Generalitat ho ha defensat, malgrat les reiterades peticions fetes per l'associació. Ja al 2008 es va rebutjar la proposta de la PTP per a quadruplicar els accessos nord i sud a Barcelona, que permetrien potenciar els semidirectes en quasi totes les línies i evitar així afectacions al Catalunya Exprés. També es va qüestionar la necessitat de construir un túnel a Barcelona o l'arribada de Rodalies fins a Lloret de Mar (75.000 habitants) perquè, suposadament, no genera la suficient demanda, explica l'entitat. Això si, la gran novetat de la regió metropolitana serà la doble via en "l'avui tercermundista línia de Vic, la connexió Castelldefels - Cornellà i l'accés a un macro aeroport que s'estrenarà sense tren el proper estiu" conclou la PTP.

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

  • I jo em pregunto... de qui és la culpa de que passi tot això?.
    Sovint -per no dir sempre- donem la culpa a Madrid (com a centre de la política estatal), però realment és tota d'ells?, recordo que -a dia d'avuí- hi ha força catalans al govern i als estaments públics, medis de comunicació, empresariat... i sempre estem igual . Perquè, no és lògic que cadascú escombri cap a casa?. On estan els nostres polítics?, qui s'ocupa de tot això?, per què no es plantegen parlar clar, explicar... Llegir més

Comenta aquest article