Nou servei ferroviari per al transport de peces d’automoció de Seat entre Martorell i Zona Franca


A partir d’aquesta setmana, un nou servei ferroviari entre les instal•lacions de SEAT de Zona Franca i Martorell permetrà facilitar el transport sostenible dels components d’automòbil entre les dues plantes de l’empresa. Així, aquest nou servei permetrà alliberar de la xarxa viària 32.000 vehicles pesants l’any.

El transport de producció relacionada amb la factoria Seat discorrerà per un ramal de 40 km de mercaderies d’Adif, i per nous trams habilitats i altres vies condicionades a l’interior de les instal·lacions de SEAT El servei serà operat per Cargometro, una societat integrada per FGC, Renfe i COMSA Rail Transport que comptarà de moment amb dos trens de 205 metres de longitud, i que faran el trajecte 6 cops al dia. L'actuació s’afegeix al servei ferroviari de transport de vehicles entre la planta de SEAT de Martorell i el Port de Barcelona.

El Govern català ha impulsat en els darrers anys una doble línia ferroviària per a permetre, d’una banda, que els vehicles fabricats a la planta de SEAT tinguin una connexió directa amb el Port de Barcelona, i per l’altra, que les peces d’automoció es traslladin des de les instal·lacions de Zona Franca fins a la fàbrica de Martorell.

En aquest sentit, la Generalitat, en col·laboració amb FGC i SEAT, va posar en servei a principis del 2008 un nou ramal de la línia Llobregat-Anoia d’FGC, per tal de connectar les instal·lacions de SEAT de Martorell i el Port de Barcelona. Aquesta actuació contribueix a descongestionar la xarxa viària, amb una reducció de la circulació per carretera d’uns 25.000 camions cada any. Així, només en el primer any, aquest servei operat per Autometro ja ha transportat 63.305 vehicles.

D’altra banda, ara fa un any, el DPTOP, mitjançant FGC, Renfe Operadora i COMSA Rail Transport van formalitzar un acord per a crear la societat Cargometro, amb l’objectiu d’iniciar un nou servei ferroviari per al transport de peces d’automoció de SEAT entre les seves instal·lacions de Zona Franca i Martorell que finalment ahir es va posar en marxa.

32.000 camions menys per carretera

L’objectiu d’aquesta actuació és descongestionar en la mesura del possible la xarxa viària metropolitana i promoure un transport sostenible, també pel que fa a les mercaderies.

Es calcula que aquesta iniciativa comportarà una reducció considerable del trànsit de vehicles pesants, amb prop de 32.000 circulacions anuals menys. Si a aquesta línia s’hi sumen els efectes que comporta l’altre servei ferroviari que transporta vehicles de SEAT entre la planta de Martorell i el Port de Barcelona, la reducció total de vehicles pesants per la carretera supera els 57.000.

Nova infraestructura a les instal·lacions

La implantació d’aquest nou servei es realitza aprofitant el ramal existent de mercaderies d’Adif. En total, el recorregut és de prop de 40 quilòmetres. El nou servei comporta l’execució d’obres d’infraestructura per a condicionar les vies per als nous usos. Encara queden algunes obres per a finalitzar l'any vinent:

Les obres d’infraestructura que han de permetre oferir el 100% del servei ferroviari previst suposen un cost de 4,8 MEUR, mentre que la inversió en material mòbil necessari arriba als 3,8 MEUR, de manera que el total s’invertiran 8,6 MEUR. El DPTOP, mitjançant l’empresa pública FGC, ha estat l’encarregat d’executar i finançar els projectes i les obres d’infraestructures.

Per la seva banda, SEAT ha assumit el cost del transport ferroviari encarregat a Cargometro.

Més informació: DPTOP

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article