Campanya que recorda els drets dels viatgers


El transport va ser el segon sector amb més reclamacions de 2008, amb el 16,7% del total  de les presentades a l’Agència Catalana del Consum. Coincidint amb un moment clau en la contractació de les vacances d’estiu l'ACC ha iniciat una campanya d'inspecció a les companyies del sector aeri que facin cobraments indeguts i també d'informació dirigida als usuaris que tinguin la intenció de realitzar algun viatge.

Els preus dels vols han baixat dràsticament, especialment els de les rutes més populars, de manera que consumidors, transportistes aeris i aeroports s’han beneficiat de més activitat, noves rutes, major oferta, preus baixos i increment general de la varietat de serveis. Algunes companyies aèries, i altres empreses que venen bitllets d’avió a través d’Internet, han introduït un sistema tarifari complex. Sovint s'ha detectat un abús de males pràctiques com ara incrementar el preu del bitllet pel fet d'utilitzar targetes per al pagament, portar equipatge o incloure l'assegurança en el preu del bitllet.

L’Agència Catalana del Consum ha rebut 700 reclamacions contra compayies aèries del gener a l’abril, de les que un 21% son per cobraments indeguts. Ara, la campanya informativa sobre els drets dels viatgers ve acompanyada d’una nova campanya d’inspecció i control del mercat per haver detectat un increment de l’ús de males pràctiques relacionades amb cobraments indeguts i considera que exigir el pagament obligatori per part del viatger de qualsevol maleta que desitgi facturar o de l’assegurança és abusiu. També es considera abusiu que algunes companyies aèries de baix cost cobrin una determinada quantitat suplementària al preu de la tarifa pel fet d’utilitzar per al pagament una targeta de crèdit o de dèbit.

Recomanacions de l’ACC vinculades als drets dels viatgers

Llegir bé el contracte abans de signar-lo i demanar una còpia del tots els pagaments a compte.

Si viatjant amb avió tens problemes amb les maletes i vols reclamar, sempre ho has de fer formalitzant el PIR (informe d’irregularitats) al taulell de la companyia, abans d’abandonar l’aeroport

Saber que si contractes un viatge combinat et poden demanar fins a un 40% del preu total del viatge en concepte de dipòsit, llevat casos justificats.

Saber que si volem anul·lar el viatge s’hauran de pagar les despeses de gestió, d’anul·lació i si escau, una penalització que varia en funció de l’antelació i les condicions pactades.

Si llogues un vehicle, examina’l bé abans de recollir-lo i llegeix bé les condicions del lloguer abans de signar res.

Durant el viatge porta sempre el telèfon de l’agència de viatges o del seu representat al país on estiguis.

És recomanable contractar el viatge a través d’una empresa adherida al Sistema Arbitral de Consum. A la pàgina web de l’ACC www.consum.cat hi ha la relació de totes les empreses i establiments adherits.


Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article