L'Alt Penedès celebra les primeres vistes arbitrals en matèria de consum

Amb aquesta ja son 9 les comarques que celebren arbitratges.


La Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC) va celebrar aquest dimarts dia 7 de juliol a la seu del Consell Comarcal de l’Alt Penedès (Vilafranca del Penedès) les primeres vistes arbitrals en matèria de consum. La JACC s'encarrega de tramitar les reclamacions que formulen ciutadans quan es senten perjudicats a conseqüència de la compra d'un producte o de la prestació d'un servei. En aquesta primera sessió al Penedès es van resoldre 5 arbitratges del sector de la telefonia.

Els Consells Comarcals del Berguedà, Osona, Bages, Anoia, Baix Empordà i Garrotxa són la resta que tenen en aquests moments competències delegades de la Generalita en matèria de consum per a realitzar vistes arbitrals.

La JACC és l’organisme adscrit a l'Agència Catalana del Consum (ACC) que des de l’any 1993 s’encarrega de tramitar a través de la mediació i l’arbitratge de consum les reclamacions que plantegen els ciutadans arreu de Catalunya quan se senten perjudicats a conseqüència de la compra d'un producte o de la prestació d'un servei.

A Catalunya hi ha la Junta Arbitral de Consum de Catalunya i 8 Juntes Arbitrals municipals, entre les quals hi ha la de Vilafranca del Penedès que tramita les reclamacions dels ciutadans d’aquesta localitat.

Un cop presentada la reclamació per part d’un consumidor es posa en marxa un procediment administratiu per intentar resoldre el problema entre el ciutadà i l’empresa. En primer lloc s’intenta la mediació per tal d’arribar a un acord entre les parts. Si la mediació no prospera, s’inicia el procediment arbitral, amb la petició expressa del consumidor i l’acceptació de l’empresari, amb la celebració d’una vista arbitral integrada per òrgans unipersonals o col.legiats (tres arbitres).

L’arbitratge de consum consisteix en un sistema extrajudicial i voluntari que ofereix als consumidors i als empresaris la possibilitat de resoldre amb caràcter vinculant i executiu i de manera objectiva i gratuïta els conflictes de consum plantejats. L’Òrgan Arbitral dictarà un laude que té el mateix valor que una sentència judicial.


L’arbitratge de consum i les reclamacions a l’Alt Penedès

El mes de febrer de 2009 la Generalitat va acordar delegar competències en matèria de consum al Consell Comarcal de l’Alt Penedès, entre les quals s’inclouen la tramitació de les reclamacions a través de la mediació i l’arbitratge de consum. L’any 2008, el Consell Comarcal va gestionar 47 reclamacions, de les quals 30 es van resoldre per mediació.

Pel que fa a les reclamacions tramitades per la JACC procedents de l’esmentada comarca, destaquen les del sector de telefonia que suposa un 16,16 % del total, la compra d’habitatges amb un 11,86% i la compra-venda i reparació de vehicles amb un 8,79%.


El 56% dels laudes dictats el 2008 varen ser sobre telefonia

La major part dels arbitratges de consum celebrats a la Junta Arbitral de Consum de Catalunya han estat per temes relacionats amb la telefonia amb el 56% del total de laudes dictats, seguits dels arbitratges relacionats amb tintoreries, amb un 6,2%, i aparells d’ús domèstic (5,8%).

Les empreses que estan adherides al Sistema Arbitral de Consum ofereixen al seu client un avantatge afegit: la possibilitat de resoldre de forma àgil i gratuïta, mitjançant un procediment senzill, els conflictes que puguin tenir derivats de la relació comercial, la qual cosa és una garantia per al consumidor.

Podem distingir una empresa adherida a la Junta Arbitral de Consum pel distintiu d’adhesió.

Empreses adherides a la JACC

Més informació: JACC


Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article