La tercera part dels establiments comercials no informa correctament dels preus

Farmàcies, parafarmàcies, agències de viatges i comerços de cosmètica acumulen un 65% dels incompliments


Les farmàcies i parafarmàcies, les agències de viatges i els establiments de cosmètica i perfumeria són els establiments on més mancances s'ha detectat en la informació de preus. L'Agència Catalana del Consum ha fet per primer cop una inspecció transversal pel que fa a la tipologia dels comerços per a verificar la informació que es dóna sobre els preus i el compliment de la normativa.

Dels més de 800 establiments visitats, un 34% informen incorrectament dels preus dels productes, després de comprovar la coincidència entre els preus anunciats en fulletons, el que marca el codi de barres, els preus que marquen les prestatgeries i els que realment cobren al consumidor. En el cas de farmàcies i parafarmàcies el percentatge d'incompliment s'enfila fins el 71% dels casos.

Pel que fa als establiments d'alimentació les incorreccions en els preus són al voltant del 40% en les superfícies superiors als 400 m2, mentre que dels 5 autoserveis (entre 40 i 119 m2) visitats només 1 no complia amb la normativa.

La llei obliga a donar la màxima informació sobre els preus dels productes i serveis, que sempre han d’incloure l’IVA. De la campanya d'inspecció realitzada, l'Agència ha obert 197 expedients sancionadors, amb un import de sancions que sobrepassa els 210.000 euros

De les 28 farmàcies inspeccionades, 20 incomplien la normativa de preus. En la majoria dels casos no s’informava del PUM (Preu per Unitat de Mesura) i el marcat del PVP (Preu de Venda al Públic) era escàs. En les agències de viatges, en 19 de les 27 inspeccions, els preus no tenien inclosos tots els conceptes que després es pretenien cobrar al final de la contractació o bé pretenien incloure serveis que no són obligatoris com alguna mena d'assegurança.  L'ACC concreta que algunes de les actes que s’han aixecat no són per la manca de publicitat del preu, sinó per la impossibilitat de llegir-lo en estar situat el cartell que l’anunciava lluny de l’abast dels consumidors. Aquesta circumstància s’ha donat en bars i tallers de reparació de cotxes.

Aquesta campanya, iniciada a finals de 2008, ha anat dirigida a comprovar el compliment de l’obligació de publicitar tant el preu de venda final com el preu per unitat de mesura (que permet la comparança entre el mateix producte venut en diferents establiments, o entre dos productes similars), com també els preus de les diferents prestacions que facin, cas que es tractin d’empreses de serveis. Tots aquests preus han de portar inclosos tots els impostos i, per tant, han de correspondre’s amb els preus finals, de manera que el client pugui saber exactament el que li costarà el producte o el servei sense haver de calcular l’IVA.

L'ACC recalca que els preus han de ser clarament visibles. En aquesta campanya també s’ha vetllat per la coincidència entre el que marquen els codis de barres per marcatge de preus, els fulletons publicitaris i les prestatgeries que contenen el productes, amb el que finalment es cobra a caixa. Aquests aspectes son especialment rellevants en el cas dels establiments del sector de l’alimentació.

Més informació: ACC

Resums i dades de la inspecció

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article