El conseller de Medi Ambient i Habitatge, Francesc Baltasar, va signar ahir el Pacte per la Bossa amb el sector del comerç, la distribució i la fabricació de plàstics. L'acord estableix un marc de col.laboració entre l'administració catalana i el sector amb l'objectiu de reduir el consum de bosses d'un sol ús a través de campanyes que incentivin l'ús del carretó d'anar a la compra, bosses de roba, bosses compostades, caixes de cartró... En definitiva, fer més conscient el consumidor dels beneficis que comporta la reutilització de les bosses de compra.
D'altra banda, ecologistes i organitzacions de consumidors ja fa temps que reclamen com a mesura més efectiva el cobrament per les bosses de plàstic que faciliten els establiments, tal com passa en la majoria de països europeus. Consideren que 20 cèntims per bossa seria més efectiu que els acords voluntaris de la indústria anunciats.
Un cop es formalitzin les adhesions de les empreses del sector es concretaran les mesures que aquest pacte significa. Tot i així, el document signat avui recull alguns exemples de mesures a implantar per la consecució dels objectius fixats: campanyes de sensibilització i orientació ambiental del consumidor per al foment de la reutilització de bosses i del seu reciclatge, habilitació d’espais adequats per fomentar l’ús del carretó de la compra, campanyes per a la promoció del servei domiciliari per a compres superiors a determinats volums, establiment de mecanismes de control de bosses dispensades (comptadors, dispensadors i altres sistemes d’assignació de bosses), establiment de mecanismes per a l’ompliment automàtic de les bosses, incorporació a l’oferta de bosses reutilitzables per congelar, bosses reutilitzables de diferents materials (roba, paper o plàstic) i de diferents capacitats, bosses compostables, capses de cartró o plàstic reutilitzables, orientació dels consumidors per caixes (caixa verda, caixa ràpida), polítiques comercials que potencien conductes ambientals respectuoses en el consumidor, com per exemple, el cobrament al consumidor del cost de la bossa en el cas que n’utilitzi o el descompte al consumidor del cost de la bossa si aquest no la utilitza.
Aquesta és la primera vegada que la totalitat del sector de la distribució i el comerç acorda tirar endavant un pacte d’aquestes característiques amb l’Administració. Les organitzacions sectorials signants són la Asociación de Cadenas Españolas de Supermercados (ACES), la Asociación Nacional de Grandes Empresas de Distribución (ANGED), la Asociación Española de Distribuidoras, Autoservicios y Supermercados (ASEDAS), la Confederación Española de Comercio (CEC), la Confederació de Comerç de Catalunya (CCC), el Consell d’Empreses Distribuïdores d’Alimentació de Catalunya (CEDAC), PIMEC i la Asociación Española de Fabricantes de Bolsas de Plástico (AEFBP). Les empreses que formen part d’aquestes organitzacions s’hi podran adherir de manera individual o agrupades en associacions, gremis i establiments.
Durant el 2007 es van consumir a Catalunya 2.345.686.828 bosses de plàstic d’un sol ús. Això equival a 45 milions de bosses a la setmana, és a dir, 908 bosses a l’any a cada llar. Pràcticament, cada català consumeix una bossa de plàstic d’un sol ús al dia durant tot l’any. D’altra banda, el conjunt de bosses de plàstic consumides representa el 0,43% del total dels residus municipals generats a Catalunya.
Totes les normatives mediambientals vigents estableixen criteris de reducció de residus, donant una gran importància a les accions de prevenció promovent la minimització dels impactes ambientals dels béns i serveis en totes les seves etapes: disseny, producció, distribució i comercialització.
Més informació: Campanya "Catalunya lliure de bosses"
No hi ha cap comentari
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari