L'ós bru, una oportunitat turística pel Pirineu

Depana argumenta els aspectes positius de l'ecoturisme vinculat a l'observació de plantígrads


L'organització ecologista Depana ha elaborat un recull sobre les diferents experiències turístiques al voltant de l'ós bru arreu d'Europa. En tots els casos, l'ós és un símbol de la qualitat i del bon estat de conservació dels espais naturals, assegura l'entitat. Aquest tipus d’'ecoturisme està en creixement i té un gran potencial, prova d'això és que la imatge de l'ós és utilitzada a totes les zones europees on habita el plantígrad.

Fa referència a exemples propers com el Parc Nacional dels Abruzzo, prop de Roma, o el Parc Natural d'’Adamello Brenta, als Alps Italians, on l’'ós és el logotip i gran protagonista d'’aquestes zones. També a la Serralada Cantàbrica l'’ós és l'’animal més emblemàtic i que atrau més turistes. Un dels casos més evidents el tenim al municipi de Somiedo, on en 39.000 hectàrees acull aproximadament 130.000 turistes l'any atrets per l'ós.

Somiedo és només un 60% del territori de la Val d'Aran o una mica més de quarta part de l'extensió del Pallars Sobirà i s'està convertint en un referent mundial per a l'observació de l'ós bru i la descoberta naturalística del seu hàbitat. Un exemple és el l'’empresa britànica Naturetrek que cada any organitza estades d'’una setmana a Somiedo.  Somiedo és només una petita part de la Serralada Cantàbrica però aquest fenomen es dona a tota la zona. De fet l'’afluència descontrolada de turistes buscant l'’ós, ha fet que la Fundación Oso Pardo demani a les administracions autonòmiques que regulin l’'observació dels plantígrads.


El Bear watching

A banda de la utilització de la imatge de l’'ós, també està creixent l'’anomenat “bear watching” o observació d’óssos. Aquest fenomen segueix la mateixa filosofia que altres tipus de turisme d’'observació de fauna com el “bird watching” (observació d’ocells) i el “whale watching” (observació de cetacis)

El “bear watching” es realitza de manera organitzada a tots els països europeus que tenen bones poblacions d’'ós bru, alguns exemples són: Itàlia, Suècia, Finlàndia, Romania, Bulgària, Eslovàquia, Eslovènia, etc. El cas més proper el tenim a la zona dels Abruzzo, on 2 cops per setmana una empresa guia turistes per veureu óssos i descobrir el seu hàbitat. A Amèrica del Nord el “bear watching” està plenament consolidat i nombroses empreses turístiques s'’hi dediquen.

Donades les experiències esmentades i la fascinació que la societat té per aquest plantígrad, Depana considera que cal utilitzar la imatge de l'’ós bru per promoure l’'ecoturisme al Pirineu català on habita l'’ós bru, és a dir la Val d'Aran, el Pallars Sobirà i l'Alta Ribagorça. L'’ós bru ha d'’actuar al Pirineu com una marca de qualitat, símbol d’'un Pirineu ben conservat, és a dir, un reclam ecoturístic que tindria un efecte semblant al dels espais protegits: un element valorat i demandat per la societat majoritàriament urbana.

Pel que fa al “bear watching”, la població actual d'óssos al Pirineu no permet fer una activitat d'albirament amb garanties, però si que és factible començar a treballar amb la descoberta del “país de l'ós”, la recerca de rastres que evidenciïn la seva presència i la observació de la resta de fauna pirinenca: cabirols, cérvols, isards, daines, senglars, àligues, trencalossos, etc.

Depana considera que l’'ecoturisme d'’ós és perfectament compatible i complementari amb els diferents tipus de turisme que es practiquen al Pirineu. El Pirineu te una bona ocupació a l'’hivern pel turisme de neu i a l’'estiu pel turisme d’'espai protegits, però els nivells d'’afluència turística a la primavera i a la tardor són clarament millorables. El turisme d’'observació de fauna pot millorar l’'ocupació turística en aquestes dues estacions, assegura.

Per últim, l'entitat recorda que la població catalana és majoritàriament favorable a l’'ós , com ho demostren les enquestes realitzades pels principals mitjans de comunicació catalans (TV3, La Vanguardia, El Periodico, Avui, Diari Segre, Ràdio RAC1, etc.) Les enquestes van donar un suport mitjà a l’'ós del 80%.


Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

  • home....
    no us penseu que tots volem que el pirineu es converteixi en el macro zoo o macro parc natural perquè els de la ciutat vingueu a envair les montanyes fent turisme.
    i tampoc el 80% de la població és favorable a l'ós o al llop, ¿perquè no pregunteu als que estan directament afectats?
    la gent que té ramat, que ha de sortir a la montanya, i que depenen d'això...
    avere si pensem millor les coses

Comenta aquest article