L'Organització de Consumidors i Usuaris de Catalunya ha emès una nota felicitant Carrefour per la decisió de retirar de manera definitiva les bosses de plàstic d'un sol ús. Aquesta és la mesura més contundent realitzada per una cadena de supermercats fins el moment a Catalunya, afirma OCUC i recorda d'altres com Bonpreu i Alcampo que han facilitat bosses alternatives o aplicat descomptes com ha anunciat Eroski, però sempre mantenint les bosses de plàstic a les seves caixes.
Carrefour regalarà les setmanes prèvies al mes d’octubre bosses biodegradables de fècula de patata (0,05 cèntims) i bosses de ràfia resistents i reutilitzables (0,25 cèntims) que després seran de pagament. A més, també es posaran a la venda amb un preu més elevat carrets plegables i bosses reutilitzables de cotó.
Ara, és una empresa privada com Carrefour la que fa el primer pas. El final de les bosses de plàstic esta cada cop més a prop i aquest canvi suposa un nou impuls en la lluita per la millora del medi ambient.
En una enquesta realitzada recentment per l'organització a 600 consumidors catalans, el 86% dels enquestats estarien d’acord en la prohibició de les bosses de plàstic i només el 10% hi estaria en contra. D'aquí conclou l'entitat que malgrat que la bossa de plàstic suposi una certa comoditat per transportar les compres, el consumidor també es cada cop més conscient del perjudici que tenen per al medi ambient.
La bossa de plàstic no fou, al principi de la seva distribució, una petició o necessitat del usuari, planteja l'OCUC. Fins aleshores s’anava al supermercat amb el carretó d’anar a comprar o amb el cistell. Objectes que després de tant de temps el consumidor actual no sol tenir a casa seva i necessitarà comprar-los.
Els comerços s'estalviaran prop de 5 milions d'euros amb l'eliminació de les bosses de plàstic, segons l'entitat
A més del lliurament gratuït temporal que posarà en marxa Carrefour, OCUC planteja que els consumidors haurien de beneficiar-se d'una bona part del cost d’aquests sistemes substitutius reutilitzables. Per exemple proposa que, per cada compra d’un determinat import (15 ó 20 euros) es podria regalar una bossa reutilitzable (tela, ràfia, cotó, etc). Aplicar forts descomptes o promocions de fidelitat en l’adquisició de carrets o cistells d’anar a comprar i millorar i abaratir el transport de la compra a domicili. D’aquesta manera, el compromís mediambiental del comerç seria més valorat pel consumidor, al reinvertir part de l’estalvi que tindran d’ara endavant a favor de l’usuari per ajudar-li a adaptar-se durant aquesta etapa de transició.
Segons les nostres estimacions, l’eliminació de les bosses de plàstic suposarà un estalvi pels comerços valorat en uns 5 milions d’euros.
No hi ha cap comentari
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari