L’OCUC aplaudeix la sentència que obliga Renfe a indemnitzar amb 500 euros una usuària


L'organització de Consumidors i Usuaris de Catalunya s'ha mostrat molt satisfeta per la sentència que obliga indemnitzar amb 500 euros les despeses extres que una usuària de Renfe va haver d'afrontar degut als talls de Rodalies provocats per les obres del TGV. En aquell moment, la Junta Arbitral del Transport va rebre 25 reclamacions similars on els usuaris acreditaven despeses extres elevades i danys morals. Renfe va recórrer davant l’audiència de Barcelona però ara haurà d’acatar la sentència i pagar la indemnització.

Els talls, desplaçaments en bus o les llargues hores d'esperes dels afectats per la suspensió del servei de Rodalies durant les obres dels esvorancs de Bellvitge queden ja en un mal son pels usuaris. La gratuïtat en el servei durant les obres fou una de les reivindicacions que en el seu moment L’OCUC va exigir. Però això no fou suficient per a molts usuaris que després van presentar  les queixes, la majoria de les quals van quedar resoltes en el 2007, però les més greus van ser derivades a la Junta Arbitral del Transport de Catalunya.


L’OCUC en aquelles dates va recomanar als usuaris més afectats que plantegessin la seva reclamació davant aquesta junta arbitral per rebre indemnitzacions. Es recomanà que tinguessin en compte les despeses extres que van tenir lloc i que recopilessin totes les factures i justificants possibles. A més L’OCUC va recordar que és un sistema totalment gratuït pel consumidor i que gaudeix d’una forta efectivitat.

El 2008 es van realitzar les vistes d’aquestes reclamacions i els afectats van al•legar les seves despeses i danys, amb el suport de l'organització de consumidors. Els laudes generalment van ser favorables al consumidor però rebaixant en alguns casos les quantitats demanades per falta d’acreditació. També es van fixar quantitats pels danys morals.

Renfe va veure aquests laudes com inacceptables i els va recórrer davant l’Audiència de Barcelona. Els consumidors, recolzats per L’OCUC, van seguir lluitant presentant resposta a l’audiència. Aquesta setmana ja coneixem la primera resolució favorable i ara Renfe haurà de pagar 500 euros a la passatgera afectada que va haver de contractar un cangur durant l’afectació.

L’OCUC considera que el recurs presentat a l’audiència demostra la falta de responsabilitat de Renfe davant els perjudicis ocasionats a milers d’usuaris i dels pocs que van lluitar amb força per reclamar els seus drets.

Ara Renfe haurà d’acatar la sentència i pagar els imports que diu que reclamarà als causants de les interrupcions, ADIF o la constructora OHL. L’operadora de vegades s’ha excusat en que no era la culpable dels fets i que era un damnificat més. D’aquesta manera, recorda l'OCUC, el consumidor ha d’adreçar-se al responsable que figura en el seu contracte de transport i després l’operadora és la que s’ha d’ocupar de derivar els costos. No és admissible que encara es posin excuses d’aquest tipus per eludir les reclamacions dels consumidors, lamenta l'entitat en una nota enviada als mitjans.

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article