Les comissions bancàries espanyoles són de les més cares i "opaques", segons la CE


Segons l’informe de la Comissió Europea publicat aquest dimarts sobre els serveis financers de les entitats bancàries, s’han detectat moltes deficiències en la manera com els bancs tracten els seus clients. La nota diu que sovint la informació que donen els bancs és "incomprensible" i "insuficient", les comissions que cobren no tenen un concepte clar, l’assessorament que donen és deficient i, tot i així, el percentatge de gent que canvia de banc és anormalment baix: Només un 9% d'europeus ha canviat de banc en l'últim any.

L’informe es basa en un estudi sobre les comissions bancàries de 224 bancs, que representen el 81% del mercat de la Unió Europea i revela l’existència d’unes tarifes "molt opaques que fan molt difícil saber què estem pagant i poder comparar".

El 66% dels bancs cobren comissions tan opaques que els mateixos experts que van redactar l’informe van haver de demanar explicacions diverses vegades per saber quin era el cost exacte d’un compte corrent. El mercat bancari de la UE està molt fragmentat. A Àustria, França, Itàlia i Espanya, els bancs tenen uns nivells molt baixos de transparència  a més de ser els països on els bancs apliquen les tarifes més cares de tota la Unió. Els d'Espanya, són els de tarifes més cares després d'Itàlia. 

Meglena Kuneva, comissària de Protecció dels Consumidors, ha lamentat que “els bancs abusin dels seus clients. Hi ha prou dades que demostren que s’estan infringint drets bàsics del consumidor amb l’aplicació de tarifes molt complexes o donant informació incompleta i gens clara".  La comissària demana a les entitats bancàries que facin un canvi de cultura en la manera de tractar els clients i a les autoritats dels Estats membres que compleixin amb la seva obligació fent aplicar la normativa europea sobre consum”.

Tot plegat justifica encara més l’actual procés de revisió de l’estructura financera de la UE, segons les autoritats comunitàries, especialment pel que fa a la millora de la informació precontractual i l’assessorament dels clients. La normativa de la UE en matèria de consum, concretament la Directiva del 2007 sobre pràctiques comercials deslleials, prohibeix pràctiques que indueixin els clients a actuar d’una certa manera o que distorsionin la seva tria no esmentant per exemple informació relacionada amb el compte corrent o donant informació tan complexa que el consumidor mitjà és incapaç de calcular-ne el cost. Els Estats membres tenen l’obligació de fer respectar la normativa en matèria de serveis financers. L’1 de novembre del 2009 entra en vigor un nou codi (voluntari) per facilitar el canvi d’entitat bancària. La Comissió en controlarà l’aplicació de ben a prop per avaluar si calen més mesures.

Més informació de dades per països

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article