Avui es fa la jornada sobre comerç elèctronic i els drets dels consumidors


L’Agència Catalana del Consum (ACC) ha convocat empreses, administracions i organismes que treballen en la protecció dels drets dels consumidors a la Jornada “El Consum del segle XXI. Comprar i vendre a través d’Internet”,que se celebra avui a l’Auditori Axa de Barcelona. Es tracta d'aconseguir millorar les regles del joc de la venda per Internet, el sistema de comerç que pot permetre, d'una vegada per totes, el funcionament d'un mercat únic europeu real. El moment és especialment oportú ja que, en paraules del director de l’ACC, Jordi Anguera, “tot i que l’any 2008 va ser un any difícil, amb una disminució del consum en tots els sectors, les vendes per Internet varen augmentar un 39%, de manera que l’únic sector que no està en crisi, en aquests moments, és el comerç electrònic”.

També és ara quan la Comissió Europea posa els recursos per a garantir noves regles del joc per assegurar el bon funcionament del Mercat Únic i impulsar el comerç transfronterer. Actualment, el 60% de les transaccions començades entre consumidors i empreses de diferents països no es finalitzen, bé sigui perquè el consumidor se sent insegur, bé perquè el comerciant no expedia el producte als seus països o bé no oferia mitjans adients per als pagaments transfronterers.

En la jornada participen, entre d'altres, autoritats en consum i tecnologia de l'administració catalana, Margareta Theelen com a ponent  de la Comissió Europea, i també representants d'empreses el negoci de les quals té molta vinculació a les transaccions en Xarxa, és el cas de  FNAC, Tick Tack Ticket o Privalia. L'organització d'usuaris de banca Adicae també té el seu espai d'opinió.

Comerç electrònic transfronter i mercat únic

La Comissió Europea va publicar el 22 d’octubre una Comunicació que descriu l’estratègia per fer front als obstacles que dificulten el comerç transfronterer en línia. Entre les principals accions cal destacar la creació d'un marc normatiu que doni difusió als drets dels consumidors, la persecució de les pràctiques il.legals que s'estan fent des de diferents webs i també, la simplificació de les normes entre estats membres perquè els distribuïdors no tinguin tanta dificultat a l'hora d'aplicar l'IVA, per exemple,  i la unificació de les normes de protecció dels consumidors.

Evolució del mercat català

El debat en aquests moments és especialment oportú donada l’evolució del mercat. Així, segons Fobsic (Fundació Observatori per a la Societat de la Informació de Catalunya), un 96 % de les empreses catalanes de més de 10 treballadors tenen accés a Internet i gairebé totes (98,6%) ho fan amb banda ampla, el que representa set punts més que la mitjana europea. El percentatge de les empreses que disposen de pàgina web se situa en el 65%, 8 punts més en relació a l'enquesta TIC-Empreses anterior. El 16% de les empreses catalanes de més de 10 treballadors utilitzen Internet per vendre els productes, això representa un increment del 64% en comparació a la darrera enquesta (2006-2007).

Entre els anys 2006 i 2008, el percentatge de consumidors europeus que varen adquirir un article per via electrònica va passar del 27% al 33%. Tanmateix, el 2008, aquest percentatge era superior en països com el Regne Unit, França o Alemanya (més del 50%) i arribava fins al 91% en països com Dinamarca, Suècia, Noruega, Finlàndia o Islàndia.

Durant el primer trimestre del 2009, amb un total de 15,1 milions d’operacions, les principals compres per Internet corresponen a: Transport aeri (9,5%), agències de viatges/operadors turístics (9,5%), màrketing directe ( 8,5%), espectacles artístics, esportius i de lleure (7,2%) i jocs d’atzar (6,7%).

El volum de negoci per Internet a Catalunya va créixer un 11% el 2007 i es manté per sobre del pes que té el comerç electrònic respecte a l’activitat econòmica a la Unió Europea (5,1% respecte el 4,2%).


Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article