El Govern va aprovar ahir el Projecte de llei del Codi de Consum de Catalunya, que ara iniciarà el tràmit parlamentari. La normativa amplia i actualitza els drets dels consumidors, s’adequa a les noves formes de comprar i vendre productes i de contractar serveis (per exemple, aquelles relacionades amb el comerç electrònic o els nous serveis d’intermediació, com ara el reagrupament de crèdits). El Codi recull en un sol text tota la normativa en matèria de consum, fins ara dispersa en diverses normes sectorials
Entre d'altres, el document garanteix que els telèfons d'atenció de les empreses hauran de ser gratuïts i l'adhesió al sistema arbitral de consum es tindrà en compte en la concessió d'ajuts públics.
El projecte de llei que el Govern enviarà ara al Parlament ha estat desenvolupat per l’Agència Catalana del Consum (ACC) i en el procés participatiu s'hi compten les organitzacions empresarials, associacions de consumidors i usuaris, i associacions de municipis i comarques.
Més mecanismes per resoldre els conflictes de consum
El nou Codi preveu més mecanismes per resoldre els conflictes dels consumidors amb les empreses. Així, pel que fa a l’arbitratge de consum, les empreses públiques hauran d’utilitzar el sistema arbitral de consum per resoldre les reclamacions. L’adhesió de les empreses al sistema arbitral també es tindrà en compte a l’hora d’atorgar ajuts i subvencions públics.
Igualment, la compensació o la reparació dels danys i perjudicis per part d’una empresa a un consumidor quedarà més ben garantida i es tindrà en compte la determinació de l'Agència Catalana del Consum
Més novetats que recull el Codi van relacionades amb la garantia de les quantitats que es cobrin anticipadament, tant en la venda de productes com en la prestació de serveis. D’aquesta manera, per exemple, en casos de tancaments d’empreses les persones podran recuperar les quantitats lliurades a compte per productes no lliurats o serveis no prestats. Així, els tiquets i comprovants de compra no s’han de poder esborrar i han de durar el mateix que la vida útil del producte, atès que són l’element clau en cas de reclamació. Les màquines automàtiques que dispensin productes o serveis hauran de donar sempre un tiquet o comprovant de la transacció efectuada.
En els serveis de tracte continuat, com ara els subministraments o la telefonia, l’empresa no pot deixar de prestar el servei per falta de pagament d’algun rebut o factura, si aquest ha estat objecte d’una reclamació. Tampoc es podran interrompre els subministraments bàsics o inscriure els usuaris en un fitxer d’impagats, llevat que hi hagi més de dues factures impagades i s’hagi constatat la falta de pagament amb una antelació mínima de 10 dies.
Més consum responsable i sostenible
El nou Codi de Consum de Catalunya defineix, per primera vegada en un text legal, què es el “consum responsable” i es determina que les relacions de consum s’hauran d’ajustar als criteris de racionalitat i sostenibilitat, vinculats a la preservació del medi ambient, la qualitat de vida, l’especificitat cultural, el comerç just, l’endeutament familiar, els riscos admissibles i altres factors que determinen l’adequat desenvolupament socioeconòmic.
No hi ha cap comentari
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari