La pujada de tarifes aprovada ahir per l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) punxa les esperances que enguany s'apliqués la retallada de l'IPC als preus del transport públic. El malestar s'ha evidenciat, després de l'anunci, entre sindicats com UGT que qualifica la mesura de"nova retallada del poder adquisitiu dels usuaris en època de crisi" i critica que just en el títols més utilitzats com la T-10, l'increment hagi estat el més notable, a l'entorn del 2%. En el cas d'aquesta targeta, el sindicat recorda que ja al gener d'enguany la pujada del 7% va aixecar crítiques severes entre els col.lectius que fan us habitual del transport públic. La reacció no ha estat millor entre els participants al fòrum transport.cat, les opinions dels quals deixen entreveure la poca preocupació de les autoritats competents en afavorir els usuaris de transport públic, en comparació amb els ajuts que s'ofereix als que volen adquirir un cotxe nou.
I critiquen com s'ha fet el càlcul de la tarifa mitjana ponderada tenint en compte la "utilització" de l'impacte econòmic de la T-12.L'Autoritat del Transport Metropolità explica en un comunicat que crearà al 2010 una nova gamma de títols de transport bonificats per a famílies nombroses amb descomptes del 20% i el 50% i ampliarà també la targeta T-Jove fins als 25 anys. Durant la reunió del consell d'administració d'aquest dilluns es va aprovar també un increment de preus del 0,57% de la tarifa mitjana per al conjunt del sistema, un augment inferior a la mitjana del 1% autoritzada per la Comissió de Preus de Catalunya el passat 2 de desembre. D'aquesta manera, el títol més utilitzat, la T-10 d'una zona passarà a costar 7,85 euros -xifra que significa una pujada de 15 cèntims respecte el preu actual- i 15,70 euros la de dues zones, que puja així 30 cèntims. La T-50/30 d'una zona tindrà al 2010 un cost de 32,10 euros mentre que la T-Mes arribarà fins als 48,85 euros.
El sindicat UGT, recorda que porta anys reclamant la targeta T-Activa per facilitar la mobilitat de les persones aturades en la recerca de feina i de formació. L'organització sindical considera que l’administració ha fet un pas endavant vers les famílies nombroses, un esforç que ara reclama per al més de mig milió de catalans que busquen feina. La mobilitat ha de ser un dret dels ciutadans, recorda el sindicat, i l'increment del cost que han d'assumir els usuaris hauria d'anar en consonància amb l'increment de la seva capacitat adquisitiva.
El sindicat CCOO, per la seva banda, retreu que el càlcul de l'increment mitjà situat en 0'57% que ha publicat l’ATM "té trampa". Consider que aquest projecció es fa emparant-se en l’aplicació dels descomptes per als títols socials del sistema integrat, com els títols per a nens i les famílies nombroses i que, segons l’organisme, suposaran uns 800.000 viatges més l’any vinent. El sindicat exposa que després d'analitzar al detall els tipus de títols i les noves tarifes s'evidencia que els tres títols que reuneixen el 97% dels viatges integrats, augmenten l’1.9%, davant d’un IPC previst del 0.4 al novembre. És a dir, que els títols més utilitzats són també dels que més pugen, per sobre de la inflació.
Més informació: Tarifes a partir de l'1 de gener
No hi ha cap comentari
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari