"El català suma" també a l'hora de triar joguines


La Plataforma per la Llengua llança durant les festes de Nadal la tercera fase de la campanya "El català suma", que es va endegar el passat mes de juliol i que, aquest cop, se centra en la normalització lingüística dels jocs i les joguines. Vegeu més informació a: www.elcatalasuma.cat.

I és que el del joc i la joguina és un dels sectors en què la presència de la llengua catalana és més reduïda. Actualment, segons dades recollides per la Plataforma per la Llengua, al mercat hi ha 560 joguines que inclouen el català (a les instruccions, en la capsa o l'embolcall o en les característiques pròpies de la joguina), una xifra que només suposa un 6% del total de joguines que es venen al mercat. Malgrat tot, els promotors de la campanya consideren que l'evolució dels últims anys és esperançadora ja que el sector ha experimentat una lenta però progressiva millora: el 2007 aquest percentatge era del 4,8% i el 2008, del 5,4%.

El català en el món del joc i la joguina creix poc a poc, però progressivament: cada cop més empreses del sector veuen en el català una eina de rendibilitat i de respecte al consumidor: ja existeixen, com a mínim, 26 fabricants de joguines, 13 fabricants de jocs multimèdia i 29 autors de jocs d’Internet que l’utilitzen. Diset, Barcanova, Juguetes Falomir o JAC són algunes d’aquestes empreses.

Aquesta és la tercera fase de la campanya "El català suma", que es clou ara i que es va endegar amb l'objectiu de donar a conèixer mitjançant diverses dades estadístiques i comparatives la situació del català en diferents àmbits de la societat i, tot seguit, recordar que la nostra llengua encara es troba molt lluny del reconeixement de què gaudeixen en el context de la Unió Europea i dels països de tradició democràtica les llengües amb pes demogràfic i comercial similar. La campanya també ha buscat obtenir la implicació de tothom perquè posi el seu gra de sorra per millorar aquesta situació.

Des que va començar, la campanya ha buscat tant explicar amb xifres la situació actual de la llengua catalana als consumidors com generar debat i reflexió i incitar a actuar per millorar-ne els aspectes més negatius: a sumar pel català.

Al juliol, es van fer públiques tot un seguit de dades que mostraven la situació de desigualtat del català al cinema; al setembre, la campanya va reclamar l'increment del pes de la nostra llengua en el sector empresarial i socioeconòmic; i finalment, al desembre, el missatge que ha centrat les diferents accions ha estat el d'incorporar el català en el món del joc i de la joguina.

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article