L'Agència Catalana del Consum sanciona Movistar per publicitat enganyosa i clàusules abusives


L'Agència Catalana del Consum ha començat a fer públics els noms de les empreses que sanciona en un intent de pressionar les companyies perquè respectin els drets dels consumidors i evitar que determinades pràctiques es tornin a repetir. Aquesta vegada l'empresa sancionada és Movistar amb una multa de 43.500 euros per clàusules abusives i publicitat enganyosa. La setmana passada, recordem, van ser Ikea, PC City, Finconsum i Renolux France.

La multa inclou dos infraccions en matèria de consum: la primera per publicitat enganyosa, ja que en moltes ocasions la informació que es dóna al consumidor és insuficient o poc clara. Alguns dels casos que s’apunten en l’expedient sancionador estan relacionats amb la informació dels preus ofertats (la companyia no inclou els impostos ni el cost d’establiment de trucada, fet que provoca un augment del preu final); amb la indefinició de les ofertes (per exemple, no s’indica el nombre d’unitats de terminals disponibles per a la promoció); i amb la falta de concordança entre el que es publicita en les ofertes i el que realment rep el consumidor. Per aquesta infracció l’ACC ha sancionat Movistar amb 27.000€.

La segona infracció, per import de 16.500€, s’ha imposat per incloure en el contracte clàusules abusives per als consumidors. En aquest cas, les infraccions estan relacionades amb la possibilitat que l’empresa cedeixi la titularitat del servei sense consentiment exprés del consumidor; modificacions contractuals imposades per l’empresa i comunicades als clients a través de la pàgina web i no a través de comunicació personal; i amb la possibilitat que la companyia pugui avançar el moment del cobrament sense indicar clarament en quines condicions ho pot fer.
L'obertura d’aquest expedient sancionador va ser arran de 12 denúncies de consumidors que van ser trameses a l’ACC.

La sanció va ser imposada el 2007 i no s’ha pogut fer pública fins que la Justícia no ha resolt els recursos presentats per l’empresa.

La telefonia és un dels sectors, juntament amb el transport aeri, que més conflictes de consum genera. El nombre de reclamacions de consumidors ha crescut considerablement fins a assolir el 30% de les reclamacions que rep l’ACC anualment, tot i que també és el que té l’índex de resolució de reclamacions més alt gràcies als arbitratges de consum. Així, durant el 2009 a Catalunya, més del 75% dels arbitratges varen ser sobre telefonia i Internet.

Més informació: ACC

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article