Més límits a l'e-comerç


Les marques -especialment les de luxe- estan pressionant la Comissió Europea perquè no es puguin vendre els seus productes a través de botigues virtuals que no tenen ubicació física. Els propietaris de les marques consideren que han de protegir la seva imatge i no volen que cap intermediari aprofiti les seves promocions per a treure'n partit. A l'altra banda, s'hi troba E-bay i les organitzacions de consumidors que veuen aquesta limitació com una nova amenaça que podria afeblir la competència i el comerç electrònic, en general.

La disposició que permet a un fabricant exigir que el seu distribuïdor compti amb una botiga física, abans de poder vendre els seus productes online, no està justificada segons l'organització de consumidors BEUC, especialment si es té en compte el comerç transfronterer i la consolidació d'un mercat únic online. Però, a la pràctica, són els propietaris de marques els que tenen la darrera paraula a l'hora de decidir qui distribuirà els seus productes.

Representants d'E-bay retreuen a la CE la "poca valentia" per recolzar i donar més confiança al comerç electrònic. I Beuc, per la seva banda, considera que l'exigència de les marques és més "una excusa" que res més. Argumenten que aquestes mesures només fan que frenar la innovació i que els consumidors haurien de poder decidir la forma de comprar els productes, haurien de triar els fabricants i els distribuïdors sense cap mena de condicionant previ.

Un estudi europeu de fa pocs mesos, evidenciava que el 61% de les compres on line no s'arriben a fer, sovint per restriccions farragoses que imposen els acords de distribució selectiva. L'informe mostrava com les transaccions transfrontereres topaven amb dificultats com que el comerciant no expedia el producte al país d'origen del consumidor o bé, perquè no oferia mitjans internacionals adients per a fer el pagament. És per això que Beuc recomana a la CE que aprofiti aquesta oportunitat per actualitzar les normes vigents i fer que el comerç electrònic es converteixi en el canal de distribució clau del segle XXI.


Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article