La CE aprova una normativa per millorar l’accés dels tallers de reparació als recanvis d’altres marques


La Comissió Europea acaba de revisar les normes de competència relacionades amb els acords entre els fabricants de vehicles i els concessionaris, els tallers de reparació i els distribuïdors oficials de recanvis. La nova normativa del mercat de la reparació i manteniment, millorarà l’accés a la informació tècnica necessària per fer una reparació i facilitarà l’ús de peces de recanvi alternatives.

Amb aquesta normativa, la Comissió Europea pretén lluitar contra les pràctiques abusives dels fabricants, els quals imposen amb les seves garanties que les reparacions s’efectuïn només en els tallers que hagin autoritzat. La nova normativa reduirà també els costos de distribució dels vehicles nous eliminant restriccions normatives.

El vicepresident de la Comissió Europea i comissari de Competència, Joaquín Almunia, esta convençut que els consumidors seran de seguida conscients dels avantatges del nou marc normatiu perquè reduirà despeses de reparació i manteniment -una part excessiva del cost total d’un vehicle al llarg de la seva vida- i també el cost de la distribució gràcies a l’eliminació de normes massa restrictives.

La Comissió Europea ha aprovat un nou reglament d’exempció per categories i una nova normativa sobre competència en el sector de l’automòbil.

La nova normativa introdueix un límit màxim de quota de mercat del 30% per sobre del qual els acords entre fabricants d’automòbils i tallers de reparació oficials ja no gaudiran de l’exempció per categoria. La normativa s’adapta, doncs, al marc general (Reglament (CE) n° 330/2010, de 20 d’abril del 2010, relatiu a l’exempció per categories aplicable als acords verticals; vegeu IP/10/445 i MEMO/10/138) i això facilitarà la lluita de la Comissió Europea contra qualsevol mena de pràctica abusiva, com ara no permetre l’accés a la informació tècnica als tallers de reparació independents, i reforçarà la competència entre mecànics oficials i mecànics independents.

La nova normativa millorarà l’accés dels tallers de reparació als recanvis d’altres marques. Això representa una part important dels costos de reparació.

Els fabricants d’automòbils ja no podran supeditar l’aplicació de la garantia al fet que, per exemple, el canvi d’oli o qualsevol altre servei s'hagi efectuat als tallers oficials. Naturalment els fabricants podran exigir que les reparacions cobertes per la garantia siguin efectuades per la seva xarxa oficial.

Les reparacions representen un 40% de les despeses totals d’un vehicle al llarg de la seva vida útil, unes despeses que han augmentat en els últims anys.

Pel que fa a la distribució d’automòbils, l’avaluació de la Comissió Europea ha posat de manifest que els mercats de venda d’automòbils són molt competitius. Els marges dels fabricants i dels concessionaris són petits i durant un bon grapat d’anys l’excessiva capacitat de producció i el progrés tecnològic han suposat avantatges per als consumidors com ara una baixada de preus real i un augment de la gama on triar. A més, la crisi financera ha incrementat aquesta pressió a la baixa.

En aquest context, la normativa actual és massa complicada i restrictiva i ha tingut com a efecte indirecte l’augment dels costos de distribució, que representen de mitjana un 30% del preu d’un vehicle nou.

D'aquesta manera, la Comissió Europea proposa simplificar la normativa i tractar la distribució de vehicles com qualsevol altre mercat. El model actual de distribució seguirà exempt en la majoria de casos, però se suprimiran les disposicions sectorials que hagin demostrat ser ineficaces o contraproduents. El nou règim donarà als fabricants una més gran flexibilitat per organitzar xarxes on coexistiran concessionaris multimarca i concessionaris exclusius d’un sol fabricant.

La nova normativa entrarà en vigor l’1 de juny del 2010 en el cas dels mercats de la reparació i el manteniment i l’1 de juny del 2013 en el de la venda de vehicles i expirarà el 31 de maig del 2023.

En els últims anys, la Comissió Europa ha iniciat quatre procediments contra DaimlerChrysler, Fiat, Toyota i GM per tal de garantir que aquests fabricants concedissin als tallers independents un accés adequat a la informació necessària per a la reparació dels vehicles. Això no obstant, l’accés a les peces de recanvi i la negativa a executar la garantia si un consumidor ha fet reparar el seu vehicle fora de la xarxa oficial pot crear una altra mena de problemes. La normativa d’exempció per categories que avui s’aprova aclareix amb tot detall de quina manera la Comissió Europea té previst que s’apliqui en aquest sector.

Nou reglament d’exempció per categories


Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

  • El que fa falta és un "regulador" que controli els preus dels tallers mecànics i de la mà d'obra... Amb la crisi, quan menys cotxes nous ens comprem, més faran l'agost...

Comenta aquest article