Amb més de 13.500 km, Espanya és ja el país europeu amb més quilòmetres d’autovies. Gran part de les projectades en el Pla Estratègic d’Infraestructures i Transport (PEIT) manquen a més de justificació per la poca intensitat del trànsit, un fet que fa que moltes estiguen pràcticament buides a qualsevol hora del dia.
Les principals organitzacions de defensa de la natura coincideixen amb l’anàlisi realitzada ara pel ministre de Foment: “A Espanya s’han construït moltes autovies sense atendre a la previsió d’utilització, la rendibilitat i els costos de manteniment, ni la necessitat de reducció de les emissions de gasos d’efecte hivernacle”. Per això, aporten una llista de projectes que s’haurien de desestimar definitivament, tant per la seua falta de viabilitat financera, com per la seua poca demanda i el seu gravíssim impacte ambiental.
Les major part de les obres projectades en el PEIT ni tan sols s’acosten a la densitat de trànsit mínima necessària per a plantejar un desdoblament (10.000 vehicles/dia, segons el PEIT). Però, a més, està previst executar molts d’aquests projectes en algunes de les zones de major patrimoni natural de l’Estat espanyol.
En aquest sentit, les organitzacions exigeixen al Govern que doni un gir radical a la seva política de transport, i la condueixi cap a un model de gestió de la demanda, en el qual primen les necessitats reals de la societat: evitar la creació d’autovies infrautilitzades, millorar la xarxa de carreteres estatals, invertir en un transport públic i de mercaderies eficient i de qualitat i protegir la riquesa natural del país. En resum, demanen al Govern que aposti per una política de transport econòmicament i socialment viable, que a més compleixi els compromisos que té l’Estat a escala europea i internacional en la lluita contra el canvi climàtic i la pèrdua de biodiversitat.
Les organitzacions han concretat una llista de les principals autovies que haurien de desaparèixer dels inflats plans actuals, a fi de reduir simultàniament el balafiament de fons públics i l’impacte ambiental. Aquest llistat inclou autovies com ara la de Conca-Terol, la de Ciudad Real-Còrdova, la de Càceres-Badajoz, la d’Espina-Ponferrada o l’autopista Dos Mares a Cantàbria.
Més informació:
10 raons ambientals i econòmiques per parar la construcció de noves autovies a Espanya (inclou el llistat deles 10 autovies amb menys tràfic i més impacte ambiental amb mapa i gràfics)
No hi ha cap comentari
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari