Contra l'spam telefònic


L'anomenat Spam telefònic es filtra a les nostres llars en els moments més inoportuns, talla converses, capgira digestions i trenca el descans i la intimitat... Tot perquè quan atenem la trucada ens respongui una veu de robot o algú de carn i òs que ens vol fer creure que el servei que ens ven és imprescindible i que amb "dos minuts" de dedicació en tenim prou per acceptar un contracte. Les autoritats de Consum insten als consumidors a denunciar l'spam telefònic, una pràctica que consideren "agressiva d'assetjament" a la que es dediquen algunes empreses de manera més insistent durant els últims mesos. La nova llei aprovada el desembre passat regula la publicitat i les pràctiques abusives pel que els usuaris poden denunciar aquestes trucades no desitjades.

Davant d'aquesta mena d'assetjament, les autoritats de consum adverteixen que els usuaris tenen dret a manifestar la seva oposició a rebre propostes comercials no desitjades a través de telèfon, fax o correu electrònic i les empreses estan obligades a tenir registrada aquesta petició de l'usuari. 

La mateixa llei també inclou la prohibició a les empreses de fer trucades publicitàries a través de números ocults.

Per evitar part d'aquesta mena d'spam, podeu evitar rebre aquestes trucades donant-vos de baixa de la guia telefònica (és un fitxer d'accés públic d'on poden treure les vostres dades), ho heu de demanar a la vostra operadora telefònica.

Una altra opció que tenen els usuaris per a fer constar la seva negativa a rebre trucades publicitàries (també publicitat en paper a la bústia), és donar-se d'alta a la llista Robinson. Vigent des de fa 17 anys, aquesta iniciativa permet a l'usuari donar-se d'alta de manera gratuïta només omplint un formulari on es prohibeix que les empreses l''assetgin amb publicitat no desitjada.

Algunes recomanacions que fa l'Agència Catalana del Consum:

·Teniu dret que les vostres dades que apareguin a la guia no puguin ser utilitzades amb finalitats de publicitat o prospecció comercial, havent de constar així de manera clara a la guia (amb una icona). Ho heu de sol·licitar a la vostra operadora telefònica.
•Des de l'1/1/2010 sapigueu que estan prohibides les trucades amb finalitats comercials amb números ocults, és a dir, les trucades han de realitzar-se des d'un número de telèfon identificable per exercir el vostre dret a manifestar la vostra oposició a rebre propostes comercials no desitjades.
•Si us pregunten si esteu interessats en un nou servei, en unes noves tarifes de la vostra mateixa operadora de telefonia o Internet, no us precipiteu i no doneu el vostre consentiment fins que ho verifiqueu posteriorment trucant al vostre proveïdor del servei.
•Si no desitgeu adquirir el producte que us ofereixen ni contractar el servei que us proposen digueu NO!!
•En tot cas, sapigueu que en cada trucada us han d'informar clarament, al principi de la conversa de:
◦La identitat del de/la venedor/a
◦La finalitat comercial
◦Les característiques essencials del producte/servei
◦El preu
◦El dret de desistiment
•No us precipiteu en prendre una decisió.
•Podeu demanar que us enviïn tota la informació per correu postal, tot i que aneu en compte de donar les vostres dades i assegureu-vos abans amb el vostre proveïdor de qui està fent l'oferta.
•No faciliteu les vostres dades bancàries ni el DNI ni les dades de cap factura si no esteu ben segurs i convençuts.
•Si arribeu a contractar,us han d'enviar la justificació escrita del contracte.
•Teniu 7 dies per anul·lar el contracte.
•També podeu inscriure-us en el servei de les Llistes Robinson: las entitats o empreses que utilitzen aquest servei es comprometen a no enviar-vos publicitat.
•Penseu que és deslleial realitzar propostes no desitjades i reiterades per telèfon, fax, correu electrònic o altres mitjans de comunicació a distància, llevat d'en les circumstàncies i en la mesura en les quals estigui justificada legalment per fer complir una obligació contractual.
•Sapigueu que l'empresari ha d'utilitzar sistemes que permetin que el consumidor pugui deixar constància de la seva oposició a continuar rebent propostes comercials d'aquest empresari o professional.
•Si s'escau, denuncieu aquestes pràctiques que podran ser perseguides i objecte de sanció per l'Agència Catalana del Consum.


Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article