Saber la identitat del proveïdor o quant costarà el transport del producte que adquirim són detalls importantíssims a l'hora fer una compra per Internet. Les consultes i reclamacions sobre comerç electrònic creixen a mida que s'imposen les noves tecnologies a més àmbits de la nostra vida. Davant d'aquest fet, l'Agència Catalana del Consum porta a cap una campanya divulgativa, dirigida als usuaris d'Internet, sobre quines precaucions cal tenir i quines avantatges té la compra per Xarxa. Alhora, l'ACC prepara una nova onada d'inspeccions al sector, amb l'antecedent que, des de 2009, s'ha seguit de prop les activitats de contractació de les empreses que presten serveis turístics a través d'Internet.
El comerç electrònic, pren protagonisme, però encara n'ha de tenir més si es reforça la seguretat de les transaccions. La preocupació també arriba a l'àmbit comunitari, prova d'això és que la Comissió Europea ha obert també aquests dies una consulta pública per ajudar a desactivar barreres que frenen el creixement del comerç electrònic i unificar el dret contractual entre els 27 estats membres.
Altres campanyes relacionades
Al llarg del 2009, l’ACC va portar a terme una campanya d’inspecció a empreses de serveis turístics a través de la xarxa (agències de viatges, companyies aèries, hotels, empreses de lloguer de vehicles i de transport marítim) degut a l’augment de les consultes i les reclamacions d’aquest sector.
Els inspectors de l’ACC van analitzar 68 pàgines web i van determinar que els portals de viatges i les agències són les que registren majors incompliments. En més del 95% de les empreses s’hi van detectar clàusules abusives en els contractes i en el 43% s’hi van registrar casos de publicitat enganyosa.
Altres pràctiques fraudulentes detectades són el cobrament de recàrrecs als consumidors per l’ús de targetes de crèdit o dèbit, sense oferir alhora la possibilitat d’utilitzar mitjans alternatius de pagament que siguin gratuïts, incompliment que es va detectar en el 15% de les pàgines analitzades o el premarcatge de serveis com l’assegurança, que tenen caràcter opcional (en el 13% dels casos).
Per al 2010 l’ACC ha programat una altra campanya inspectora, aquest cop de comprovació del compliment dels requisits establerts per a la compra de productes per Internet. Els inspectors de l’ACC, en el marc d’aquesta campanya, duran a terme compres reals de diversos productes a través de la xarxa i procediran a la seva devolució per comprovar que aquesta es realitza sense cap càrrec pel consumidor.
Aquests són alguns consells i recomanacions per fer compres per Internet que l'Agència Catalana del Consum divulga des del seu web.
La CE vol unificar el dret contractual europeu per les compres per Internet
Tot i la implantació de les noves tecnologies i la demanda potencial que suposa un mercat efervescent com el de la Xarxa, només un 8% dels consumidors europeus fa compres per Internet en un altre estat membre, segons l'estudi encarregat per la CE, Consumer Scoreboard, però és que, a més, el 61% de les comandes transfrontereres no arriba mai a bon port perquè les empreses es neguen sovint a expedir productes a un altre país. Per resoldre alguns d’aquests problemes i potenciar el mercat únic europeu, la Comissió Europea ha presentat aquests dies un seguit de propostes per harmonitzar el Dret contractual europeu. És un intent que les empreses puguin gaudir de més seguretat jurídica i els consumidors beneficiar-se d’una normativa més senzilla. Per captar idees per a aquest projecte, la CE ha obert una consulta pública que es clourà el 31 de gener del 2011.
La idea fa anys que preocupa els dirigents europeus, es tracta de fer el mercat únic en Xarxa més accessible a consumidors i empreses. Les transaccions comercials transfrontereres i especialment les petites i mitjanes topen sovint amb normatives força diferents a cadascun dels vint-i-set Estats membres de la UE.
No hi ha cap comentari
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari