El 23 d'agost entrarà en vigor el nou Codi de Consum aprovat pel Parlament de Catalunya fa poques setmanes. El document va ser publicat al DOGC del divendres, marcant així l'inici del mes d'informació pública que ha de seguir. Transcorregut aquest termini les grans empreses tindran sis mesos per adaptar-se a les obligacions que indica el text i les pime, un any.
El Codi de Consum, a més d'unificar en un sol text tota la regulació sobre la protecció dels drets i deures dels consumidors, introdueix novetats i s'adapta a noves situacions que el nou mercat va imposant.
Quan es tracta dels telèfons d’atenció d’incidències i reclamacions de les empreses de serveis bàsics (subministraments, transports, sanitaris, d’assegurances...) hauran de ser gratuïts. En cas que sigui necessari, les empreses hauran de garantir el retorn de les quantitats que es cobrin anticipadament per la compra d’un bé o la contractació d’un servei. Les sancions podran incorporar el retorn dels imports cobrats indegudament i la indemnització pels danys i perjudicis provats.
D'altra banda, a partir de la nova regulació, tots els serveis que es prestin tindran una garantia mínima de sis mesos.
Quan un consumidor contracti amb un intermediari (botigues de telefonia, compravenda de segona mà..) és com si ho fes directament amb el prestador del servei
Els tiquets i comprovants de compra no s’han de poder esborrar i hauran de durar el mateix que la vida útil del producte, atès que són l’element clau en cas de reclamació.
S’amplia el dret a una informació clara i precisa, especialment en els serveis bàsics, atès que els consumidors hauran de tenir, abans de contractar, tota la informació sobre les compensacions, reemborsaments, indemnitzacions i el mètode de determinació del seu import quan el servei no tingui la qualitat desitjada. La informació que es doni ha de fer-se en una lletra que tingui una mida i un contrast que permeti la lectura i comprensió del text.
En els serveis de tracte continuat, com ara els subministraments o la telefonia, l’empresa no pot deixar de prestar el servei per manca de pagament d’algun rebut o factura, si aquest ha estat objecte d’una reclamació no resolta. Tampoc es podran interrompre els subministraments bàsics o inscriure les persones consumidores en un fitxer d’impagats, llevat que hi hagi més de dues factures impagades i s’hagi notificat de forma fefaent l’impagament amb una antelació mínima de 10 dies.
Les empreses públiques hauran d’estar adherides a l’arbitratge de consum. Aquesta afiliació es tindrà en compte en la concessió de subvencions i ajuts públics
El Codi de Consum també defineix, per primer cop en un text legal, què és el “consum responsable” i determina que les relacions de consum s’hauran d’ajustar als criteris de racionalitat i sostenibilitat, en relació amb la preservació del medi ambient, la qualitat de vida, l’especificitat cultural, el comerç just, l’endeutament familiar, els riscos admissibles i altres factors que determinen l’adequat desenvolupament socioeconòmic.
No hi ha cap comentari
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari