Assalt a l'Hotel Vela


La tripulació del veler Deessa Maat d'Ecologistes en Acció ha escenificat un abordatge a l'hotel Vela per denunciar la privatització de la costa, el foment d'elits socials i la inversió de més de 50 milions d'euros de diners públics a la costa de Barcelona.

Segons l'entitat, el litoral de Barcelona ha estat desconfigurat i destruït de manera gairebé irreversible. D'una banda, per la “brutal” urbanització del front marítim que ha eliminat definitivament la major part de "naturalitat" a la costa; també per les infraestructures (ports, dics, esculleres, etc.) que han alterat la dinàmica costanera de manera notable; finalment per les construccions d'infraestructures com el fòrum de Barcelona, el Port Olímpic, Zoo de Barcelona i, les contínues ampliacions del Port de Barcelona. L'entitat considera que s'ha privatitzat part de la costa, com en el cas del Port de Barcelona i de manera “escandalosa” a l'Hotel Vela i tot el seu entorn, per fer-la un entorn elitista on s'exclou a la major part de la població.

Segons han denunciat, aquesta transformació ha ocasionat un canvi de la dinàmica litoral i vies d'arribada dels sediments a les platges i, per tant, una condemna d'inversió anual a l'Estat espanyol per al manteniment artificial de la vora costanera i a les seves platges. Denuncien que aquesta inversió del ministeri de Medi Ambient, es tradueix en al voltant de 50 milions d'euros en els últims 10 anys, en obres com la construcció d'esculleres emergides i semisubmergides a la Barceloneta, la recanalització de les aigües a la platja del Bogatell, obres d'extracció i abocament de sorra procedents de les barres de sorra submergides pròximes al Lloc d'Interès Comunitari marí del Maresme i, de pedreres d'origen terrigen. A aquesta xifra, caldria sumar-li els diners invertits per l'Agència Catalana de l'Aigua i l'Ajuntament de Barcelona en la gestió de la platja i vora litoral.

D'altra banda, a la ciutat de Barcelona s'ha facilitat la privatització de la costa, "el millor exemple ho trobem a l'Hotel Vela", denuncia l'entitat. La Llei 48/2003, de 26 de novembre, de règim econòmic i de prestació de serveis als ports d'interès general, estableix la independència i planificació econòmica per part de cada una de les Autoritats Portuàries repartides per tota la costa, la possibilitat d'inversió privada en els projectes i actuacions d'aquests ports d'interès general i, a més la possibilitat de competir uns amb d'altres. L'aplicació d'aquesta llei està portant a que autoritats portuàries com la de Barcelona busquin un sanejament dels seus comptes i competitivitat econòmica, amb projectes com el de l'Hotel Vela. Aquest projecte, ha facilitat l'ocupació d'aquest terra públic a promotors com FCC, OHL, COMSA i SACYR.

En el cas de l'Hotel Vela, des d'abans de construir-se es va iniciar un ampli moviment ciutadà en contra, com s'ha pogut comprovar a les múltiples accions de protesta dels veïns del barri (http://hotelvelabarcelona.com/). En aquests moments, a més, l'Hotel es troba davant d'un judici contenciós-administratiu interposat per la plataforma ciutadana oposada a l'edifici per la privatització de terrenys de domini públic.

Font: Ecologistes en Acció
Fotografies de l'acció
Informe Banderes Negres Catalunya

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article